Nærmer seg 60 mil elektrisk rekkevidde
«Emma» ruller på norske veier for Asko, og kan lades med 350 kW effekt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
«Emma» er en tung lastebil som kan trekke 44 tonn, og hun er elektrisk. Forbrenningsmotoren i Volvo-chassiset er erstattet av fire elektromotorer som gir 680 hestekrefter, og en batteripakke på 500 kwh.
Ikke minst så har «Emma» en muligheten til å lade med 350 kW effekt, noe som gir mulighet til å raskt nok i løpet av en sjåførpause til å ha nærmest kontinuerlig drift – gitt at ladeinfrastrukturen bygges ut tilfredsstillende naturligvis. I en pressemelding fra Grønt Landtransportprogram hevdes det at «Emma» er den første lastebilen i verden som kan dette.
60 mil på vei
En ny versjon av Emma med batterier på 1.000 kWt er klar til å settes i trafikk mot slutten av året. Det vil ventelig gi en rekkevidde på opp mot 60 mil, opplyses det i pressemeldingen.
«Emma» er utviklet av sveitsiske Designwerk under varemerket Futuricum. Futuricum | Elektro-LKW | Nutzfahrzeuge | E-LKW. Volvo-konsernet kjøpet nylig seksti prosent av aksjene i det sveitsiske selskapet. Det norske teknologiselskapet CHSnor AS er agent for Futuricum-konseptet i Norden.
– Vi er stolte over å være part i et slik prosjekt og ser fram til å introdusere mer klimavennlige løsninger for norsk transportindustri, sier Kent Ibsen, administrerende direktør i CHSnor.
Bilen er en demonstrasjon i regi av Grønt Landtransportprogram som er et offentlig – privat samarbeid mellom næringslivet og staten ved Klima- og miljødepartementet. Programmet starter i disse dager opp et storskala pilotprosjekt for batterielektriske, tunge lastebiler. Målet er å få minst 100 tunge el-lastebiler på veiene på Østlandet som kan «lynlade» på et antall offentlig tilgjengelige energistasjoner lokalisert nær hovedveier eller logistikksentra på Østlandet.
Mange med på laget
Asko Transport AS skal lede prosjektet sammen med mange større og mindre transportselskaper som også deltar. Torpa Bilruter fra Dokka i Innlandet er valgt til å kjøre testbilen med Tonerud Transport, Br Hansens Transport, Hagens Transport, O Westad & Sønner, Glacio og Engelund Termofrakt som observatører. Andre transportselskaper blir også invitert med i prosjektet.
Prosjektet skal vise veien fra enkelteksempler av el-lastebiler til et større antall biler som kan lade på offentlige ladeplasser for store kjøretøy. I dag finnes ikke infrastruktur for lading av slike kjøretøy, bare enkelte ladepunkter i privat regi. Et annet mål med prosjektet er å oppnå konkurransedyktige kostnader med dieselbiler av tilsvarende størrelse.