Astrid Bjørgen, seniorforsker ved SINTEF.

Havnene som omstillings-huber for det grønne skiftet

Havnenes avgjørende rolle i overgangen til nullutslippssamfunnet er tema på Havneomstillingskonferansen i Trondheim 13. og 14. november.

Publisert Sist oppdatert

Havnesektoren står foran en betydelig omstilling for å bidra til Norges mål om nullutslippssamfunnet innen 2050. På Havneomstillingskonferansen i Trondheim i november skal ledende aktører fra både nasjonalt og internasjonalt nivå diskutere hvordan havnene kan fungere som omstillings-huber i det grønne skiftet. 

Havnene i front for det grønne skiftet 

Havnene har et potensial til å akselerere overgangen til nullutslippssamfunnet. Gjennom forskningsprosjektet ACES (Accelerating Energy- and Sustainability Transitions in Ports), ledet av SINTEF, har man analysert hvordan norske havner kan spille en sentral rolle i denne prosessen. Prosjektet som ble igangsatt i 2020 har fokusert på tre havner – Bodø, Kristiansand og Borg – og arbeidet på nasjonalt nivå for å styrke samspillet mellom lokale og nasjonale aktører. Havnene står overfor betydelige utfordringer, inkludert behovet for å møte klimautfordringer, krafttilgang, og geopolitiske spenninger. Samtidig må havnene tilpasse seg økende godsvolum, effektivisere driften, og møte krav om digitalisering og automatisering.

Bred nasjonal arena for læring og inspirasjon

- Det som gjør denne konferansen unik, er muligheten for aktører fra vidt ulike stakeholdere og ulike deler av landet til å lære av hverandre. Havnene står overfor lignende utfordringer, og ved å dele erfaringer kan vi finne felles løsninger som vil styrke hele havnesektoren, forteller Astrid Bjørgen til Logistikk Inside.

Som seniorforsker i SINTEF har hun deltatt i ACES-prosjektet i fire år. Hennes rolle i prosjektet har hovedsakelig vært inn mot Bodø Havn. 

- Der har vi sett hvordan bred involvering av ulike aktører kan skape en sterkere forankring for omstillingsarbeidet. Dette prosjektet har vist at havnens rolle strekker seg langt utover det fysiske arealet, og at den er en nøkkelfaktor i regional næringsutvikling, sier hun.

Nordlandsbyen var allerede i gang med et terminalprosjekt som skulle optimalisere arealutnyttelse for dagens og fremtidens behov. Sentralt i arbeidet var å få til kobling mellom havn og jernbane, som ligger på hver sin side av en svært trafikkert riksvei. Via ACES bidro man til å utvide systemgrensenen gjennom å involvere aktører som ikke hadde deltatt i terminalprosjektet. Gjennom prosessen ble det tydelig for Bodø Havn at terminalprosjektet og havnas rolle går langt utover havnearealet, og at havna er en hjørnestein i regional næringsutvikling. 

Erfaringene fra Bodø kobles opp mot en rekke andre prosjekter. Blant innlederne finner man representanter fra havnene Borg, Moss, Gøteborg og forsyningsbasen CCB. I tillegg til organisasjoner som Sintef, ESPO, Kystverket, Shortsea promotion Centre, Norske Havner, NHO Logistikk og Transport, Miljøstiftelsen Zero og Copenhagen Business School.

Konferansen legger til rette for et møte mellom akademisk og operativ kunnskap som sammen skal fremme et taktskifte i havnesektorens energi- og bærekraftsomstilling. Her møter man norsk havnesektor, myndigheter, interesseorganisasjoner, brukere av havna og akademia.

Behovet for en nasjonal havnepolitikk 

En av de mest fremtredende konklusjonene fra ACES-prosjektet er at norsk havnesektor er fragmentert, noe som gjør det nødvendig med en tydeligere nasjonal havnepolitikk og ansvarsfordeling. Dette temaet vil være sentralt på Havneomstillingskonferansen, hvor det vil bli diskutert hvordan man best kan utnytte havnenes potensial i det grønne skiftet.

For mer info eller påmelding viser vi til arrangementets hjemmesider.

 

Powered by Labrador CMS