Astrid Bjørgen, seniorforsker ved SINTEF.
Fotos: Istockphoto og SINTEF
Havnene som omstillings-huber for det grønne skiftet
Havnenes avgjørende rolle i overgangen til nullutslippssamfunnet er tema på Havneomstillingskonferansen i Trondheim 13. og 14. november.
Havnesektoren står foran en betydelig omstilling for å bidra til Norges mål om
nullutslippssamfunnet innen 2050. På Havneomstillingskonferansen i Trondheim i
november skal ledende aktører fra både nasjonalt og internasjonalt nivå
diskutere hvordan havnene kan fungere som omstillings-huber i det grønne
skiftet.
Havnene i front for det grønne skiftet
Havnene har et potensial til å akselerere overgangen til nullutslippssamfunnet.
Gjennom forskningsprosjektet ACES (Accelerating Energy- and Sustainability
Transitions in Ports), ledet av SINTEF, har man analysert hvordan norske havner
kan spille en sentral rolle i denne prosessen. Prosjektet som ble igangsatt i
2020 har fokusert på tre havner – Bodø, Kristiansand og Borg – og arbeidet på
nasjonalt nivå for å styrke samspillet mellom lokale og nasjonale aktører. Havnene står overfor betydelige utfordringer, inkludert behovet for å møte
klimautfordringer, krafttilgang, og geopolitiske spenninger. Samtidig må
havnene tilpasse seg økende godsvolum, effektivisere driften, og møte krav om
digitalisering og automatisering.
Bred nasjonal arena for læring og inspirasjon
- Det som gjør denne konferansen unik, er muligheten for
aktører fra vidt ulike stakeholdere og ulike deler av landet til å lære av
hverandre. Havnene står overfor lignende utfordringer, og ved å dele erfaringer
kan vi finne felles løsninger som vil styrke hele havnesektoren, forteller
Astrid Bjørgen til Logistikk Inside.
Som seniorforsker i SINTEF har hun deltatt i ACES-prosjektet
i fire år. Hennes rolle i prosjektet har hovedsakelig vært inn mot Bodø Havn.
- Der har vi sett hvordan bred involvering av ulike aktører kan skape en
sterkere forankring for omstillingsarbeidet. Dette prosjektet har vist at
havnens rolle strekker seg langt utover det fysiske arealet, og at den er en
nøkkelfaktor i regional næringsutvikling, sier hun.
Nordlandsbyen var allerede i gang med et terminalprosjekt
som skulle optimalisere arealutnyttelse for dagens og fremtidens behov.
Sentralt i arbeidet var å få til kobling mellom havn og jernbane, som ligger på
hver sin side av en svært trafikkert riksvei. Via ACES bidro man til å utvide
systemgrensenen gjennom å involvere aktører som ikke hadde deltatt i
terminalprosjektet. Gjennom prosessen ble det tydelig for Bodø Havn at
terminalprosjektet og havnas rolle går langt utover havnearealet, og at havna
er en hjørnestein i regional næringsutvikling.
Erfaringene fra Bodø kobles opp mot en rekke andre
prosjekter. Blant innlederne finner man representanter fra havnene Borg, Moss,
Gøteborg og forsyningsbasen CCB. I tillegg til organisasjoner som Sintef, ESPO,
Kystverket, Shortsea promotion Centre, Norske Havner, NHO Logistikk og Transport,
Miljøstiftelsen Zero og Copenhagen Business School.
Konferansen legger til rette for et møte mellom akademisk og
operativ kunnskap som sammen skal fremme et taktskifte i havnesektorens energi-
og bærekraftsomstilling. Her møter man norsk havnesektor, myndigheter,
interesseorganisasjoner, brukere av havna og akademia.
Behovet for en nasjonal havnepolitikk
En av de mest fremtredende konklusjonene fra ACES-prosjektet er at norsk
havnesektor er fragmentert, noe som gjør det nødvendig med en tydeligere
nasjonal havnepolitikk og ansvarsfordeling. Dette temaet vil være sentralt på
Havneomstillingskonferansen, hvor det vil bli diskutert hvordan man best kan
utnytte havnenes potensial i det grønne skiftet.
For mer info eller påmelding viser vi til arrangementets hjemmesider.