Med verdens øyne rettet mot seg
Som bærekraftig verdikjedespesialist har hun fått verdens øyne rettet mot seg. Hun stikker da også stadig frem haken i logistikkverdenen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med Ateas nye logistikksenter i Nylanda utenfor Växjö har Lorna Stangeland bidratt til at konsernet posisjonerer seg som en global aktør innen it-infrastruktur og bærekraftig virksomhet.
Få har tatt så raske steg til topps i logistikkverdenen som Stangeland.
Den garvede og suksessrike logistikkaktøren har bred ledererfaring med solide og dokumenterte resultater fra ledende roller i verdikjeden.
Det være seg som adm. direktør i logistikkselskapet Vectura AS, Nordic Logistics Manager for JF Hildebrand og nordisk direktør for VSD Logistics.
Stangeland har også hatt lederstillinger innen IT og forbrukerelektronikk i selskapene Thorn, Getronics og Infocare.
Som ansvarlig for Supply Chain Management i globale Atea, med 7500 ansatte, har hun fått verdens øyne rettet mot seg. Selskapet er i dag ledende på bærekraftig it og logistikk i Norden.
Stangeland ser snart sluttresultatene i utviklingen av Nord-Europas mest moderne logistikksenter. Byggingen startet i 2017 og om kort tid skal alle medarbeidere være på plass.
Hun har full kontroll på det 27.000 kvadratmeter store sentrallageret utenfor Växjö.
Men som alltid, når vi prater med den engasjerte logistikklederen, trekker hun frem betydningen av medarbeidernes innsats.
– Jeg er virkelig stolt av både medarbeidere og ledere i Atea Logistics, og som har bidratt til at det nye logistikksenteret har blitt virkelighet. Vi representerer Nordens logistikksentrum, forteller en stolt Stangeland som er i full gang med å utvikle Ateas Supply Chain Management i Norden.
En treårsplan er lagt til grunn for arbeidet med å øke konsernets kjøpekraft, bedre kundeopplevelsen, samt øke volum og effektivitet innen logistikktjenestene.
– Motoren for utviklingen ligger i Växjö, og hvor vi har majoriteten av aktiviteter og tjenester, understreker Stangeland.
– Det påstås at logistikksenteret i Växjö, som ligger litt utenfor allfarvei, skal bli Nord-Europas mest moderne. Hvordan?
– Det skyldes at vi har tilgang på kompetent personell, levelige markedspriser på eiendom og ikke minst geografisk beliggenhet. Vi når 65 prosent av Nordens befolkning innen en radius på 500 kilometer, og med nærhet til flere sentrallager, sier Stangeland.
Miljøet i høysetet
Hun fremhever også at Växjö-anlegget er et topp moderne resirkulerings- og logistikksenter, og hvor miljøet er satt i høysetet.
I dagens lokaler leverer Atea Logistics 900.000 enheter årlig. Nå dobles antallet. Målet er to millioner enheter på sikt.
– Hvordan klarer dere å møte miljøkravene og samtidig øke kapasiteten så kraftig?
- Selv om kapasiteten øker klarer vi å redusere CO2-utslippene. 3000 kvadratmeter av taket består av solceller. Det bidrar til å dekke størstedelen av virksomhetens energibehov, forteller en stolt Stangeland.
- Atea Logistics har skyhøye forventninger til gjenbruk. Fortell.
– Vi tar tilbake 30 prosent av ny hardware som selges til gjenvinning. Målet er at vi sammen med kundene tar ansvar for at 100 prosent av all hardware leveres tilbake for gjenvinning, forteller Stangeland som understreker at forventningene er skyhøye.
– Hva er hovedgrunnen til at Atea fremstår som bærekraftig verdikjedespesialist?
- Å være bærekraftig er kundenes største krav, noe vi i Atea Logistics arbeider med kontinuerlig for å leve opp til, sier Stangeland og forteller videre:
- Vi hjelper kundene med effektiv produkthåndtering i hele livssyklusen. Det innebærer at vi leverer ny, ferdiginstallert it, for samtidig å hjelpe til med håndtering av all hardware som ikke lenger trengs. All data slettes på sikker måte og en stor del av produktene får et nytt liv i annen virksomhet. Alternativt går det til miljøkorrekt gjenvinning, sier Stangeland og understreker at målet med det nye logistikksenteret er kraftig reduksjon av CO2-utslippene.
Brenner for logistikk
– Men alle må med. Det krever nærkontakt med samarbeidspartnere, leverandører og kunder for å oppnå suksess, understreker verdikjedespesialisten.
Når hun sier at hun brenner for logistikk, så mener hun det. Det bekrefter hennes tidligere engasjement i større logistikkprosjekter med stor suksess.
- Ateas tjenester gir ikke bare kostnadsbesparelser for kunden. Fremfor alt gir det mer tid til kjernevirksomheten, sier Stangeland.
Og så poengterer hun:
- Kundene fortjener kvalitetsopplevelse. Den tilfredsstillelsen skjer gjennom vår velfungerende logistikkflyt og bærekraftige håndtering av it-hardware ved vårt nye logistikksenter.
Digger utfordringer
Den tyskfødte kvinnen med britisk statsborgerskap kjører stor motorsykkel. Hun har både flysertifikat, jegerprøven og lilla belte i karate. Men det meste av tiden går med til nye logistikk-utfordringer.
Stangeland er en målrettet kvinne med sterk gjennomføringsevne. Hun gir seg sjelden og er veldig grundig i forhold til forbedring.
Suksess-kvinne
På tre år snudde hun et minus på 200 mill. kroner til pluss som toppsjef i Vectura, Norges største logistikkselskap innen alkoholholdige drikkevarer. Dette klarte hun gjennom en heftig snuoperasjon.
– Hva er nøkkelen til denne suksessen?
- En suksess forutsetter 100% utviklede og integrerte verdikjeder. Hver enkelt logistikk-kjede er unik og tilpasset forskjellige behov. Vi må hjelpe våre kunder med å finne de beste logistikkløsningene slik at de kan konsentrere seg om salg og markedsføring av sine produkter, understreker Stangeland.
Hun poengterer videre:
– Godt samarbeid med fagforeninger og samtidig holde fokus på kostnadskutt er absolutte forutsetninger. Men ikke minst er motivasjon og arbeidsglede konkrete og effektive verktøy for suksess. Her har mange bedrifter mye å lære, understreker Lorna Stangeland.
Hun er Profil i neste utgave av Moderne Transport og omtales i neste Transport Inside-utgave.