BMW trøbler med reservedels-logistikken
IT-problemer gir forsinkelser for BMW-kunder.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Forrige uke meldte flere verksteder og forhandlere i Tyskland om problemer med leveransen av reservedeler til BMW-er, ifølge Bloomberg. Situasjonen skal ha vært ustabil de siste to månedene.
Ifølge enkelte opplysninger skal 10-20 prosent av produksjonslinjene ha vært utilgjengelig til enhver tid.
BMW bekrefter overfor Transport Intelligence at det har vært problemer, og at de skyldes en «endring i den sentrale logistikkprogramvaren» som «tar seg av alle bestillinger av reservedeler verden over».
Ifølge Transport Intelligence er problemene knyttet til ATLAS-programmet ('Advanced parTs Logistics in After Sales) som var laget for å forbedre hele varekjeden med reservedeler fra leverandøren, via lager til forhandler. Sytemet er bygget opp rundt SAP IT og SAP/R3.
Spesielt er det ved det store lageret i Dingolfing i Bayern problemene har vært store. Lageret i Dingolfing er selve nerven i reservedelslogistikken til BMW.