Digital transport er megatrend
Hvordan kan digitalisering hjelpe oss med å fornye, forenkle og forbedre transporten i Norge?
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var også spørsmålet man stilte seg på Logistikk- og transportdagen i Bergen onsdag.
Den teknologiske utviklingen skjer i stor fart og er blitt en megatrend som vil revolusjonere transport- og logistikk-Norge.
Det samme gjelder kunstig intelligens og bruk av droner som digitale verktøy.
Kontinuerlig utvikling
Årets Logistikk- og transportdag med et 150-talls deltagere, den 13. konferansen i rekken, var som vanlig et samarbeid mellom Bergen Næringsråd og Logistikkforeningen avd. Vestlandet.
Infrastruktur i regionen har vært en rød tråd gjennom alle årene men det har også vært en kontinuerlig oppdatering hvor ny teknologi/grønn logistikk/digitalisering/autonome transportmidler/”smart cities” m.m. er viet stor oppmerksomhet.
Foreleserne er fra bransjene transport og logistikk, politikere, næringslivsrepresentanter, fagetater og forskningsinstitusjoner.
Et MUST
- Smartere transport er et MUST, understreket vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
MUST er et mobilitetslaboratorium for utvikling av smarte transportløsninger.
100 millioner kroner er satt av til konkurransen: «Smartere transport i Norge» i Nasjonal transportplan 2018-2029. Hordaland fylkeskommune ved Skyss og Bergen kommune har vunnet 12,5 millioner for sitt bidrag.
- Laboratoriet skal være en katalysator for teknologi-, nærings- og samfunnsutvikling knyttet til mobilitet og transport. Her skal både offentlige og private aktører kunne teste ut ideer og konsepter for smartere transportløsninger, ifølge Gustavsen.
Bergen Næringsråd, medarrangør av Logistikk- og transportdagen, er en av partnerbedriftene i MUST-prosjektet.
- MUST skal legge til rette for næringsutvikling gjennom kommersielle aktører, sier Atle Kvamme, næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd og leder av logistikk- og transportdagen. Kvamme leder også den årlige Gardermokonferansen i oktober.
MUST-prosjektet er foreløpig helt i startfasen, men konkretisering av arbeidet er allerede startet.
Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune har forpliktet seg til å doble gevinstsummen, slik at prosjektet vil få totalt 25 millioner fordelt på seks år.
MUST skal være en katalysator for teknologiutvikling, næringsutvikling og samfunnsutvikling knyttet til mobilitet og transport.
– Vi i Bergensregionen vil vise vei til å løse mange av de store samfunnsutfordringene knyttet til transport og mobilitet, sier Kvamme.