Smarte, norske hjul
Med Wheel.me håper Atle Timenes og de andre grunnleggerne å forandre innendørs mobilitet for alltid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det Google gjør med selvkjørende biler, gjør vi innendørs.
Slik forklarer daglig leder Atle Timenes konseptet til det norske selskapet wheel.me. Men vi begynner med begynnelsen.
Rolf Libakken var mannen som hadde ideen til en helt ny type hjul. Et hjul i en sylinder som kan monteres på hva som helst. Hjulet, eller egentlig en kule, kommer med et enkelt løft ut av sylinderen, og gjør at gjenstanden enkelt kan rulles dit man ønsker. Et lite løft til, så forsvinner kula inn i sylinderen igjen. Tanken var at det ville bli superenkelt å flytte rundt på for eksempel sofaen eller bokhylla.
Gjør dem smarte
Da Atle Timenes fikk se konseptet, tenkte han raskt: Hvorfor ikke gjøre dette hjulet trådløst og smart? Dermed vil man kunne flytte på tunge møbler og andre gjenstander via digitale signaler, enten via en app på telefonen, et nettbrett, en god gammeldags pc eller med stemmekommandoer. Som sagt så gjort.
– I dag har vi tre ulike produkter. wheel.me Basic som er en ren mekanisk enhet uten noe IT-teknologi, wheel.me Smart som kan styres med app eller stemme og wheel.me Genius, som går helt av seg selv, kan styre alt og er selvlærende, forteller Atle Timenes.
I tillegg jobber man nå med et fjerde produkt, wheel.me Wall som skal gjøre vegger autonome. Med konseptet vil man kunne flytte vegger i konferansesaler, idrettshaller, kontorer og alle tenkelige andre bygg med enkle stemmekommandoer.
– Vår tanke med wheel.me Genius er at du skal kunne bruke den til hva du vil. Det er ingen krav til formfaktor, og de små robotene kan monteres på hva man vil, sier Timenes.
Møbel-luksus
wheel.me er i dag i gang med sin første levering av wheel.me Genius til kunde, nemlig Studio Becker, som er en produsent av luksusmøbler i San Francisco. Rike amerikanere kan med andre ord om kort tid ommøblere luksushjemmene sine bare gjennom å bruke stemmen, ved hjelp av norsk teknologi.
wheel.me-enhetene kan selvsagt også brukes innen logistikk. Da wheel.me nylig deltok på EUs stand under Consumer Electronics Show i Las Vegas, ble selskapet kontaktet av mange innen lager og logistikk-bransjen.
wheel.me kan nemlig også monteres på paller, bur eller andre lastbærere, og dermed gjøre AGV-er eller andre former for trekkraft overflødig. Timenes mener for eksempel at det er smør på flesk at bur på norske sykehus fraktes rundt av en AGV.
– For oss er det litt rart at du skal behøve å hente noe som er utstyrt med hjul. Burene kan jo gå av seg selv, og dermed forsvinner behovet for AGV-en. Jeg mener bestemt at vi har en smartere løsning, sier han.
Mindre infrastruktur
I motsetning til AGV-er, trenger ikke wheel.me store investeringer i infrastruktur.
– Vi er avhengige av et kart for styringen, men ellers er vi helt ulike fra AGV-er og AMR-er med tanke på infrastruktur. Det er mye mindre behov for investeringer sammenlignet med det vi kjenner i dag, sier Timenes.
– Vi gjør alle ting smarte. Objektene forblir dumme med AGV. Smarte ting gir fleksibilitet, sier Timenes, og stirrer ut i et sparsommelig møblert kontorlokale. wheel.me overtok kontorene i femte etasje ved St. Olavsplass i Oslo samme dag som MT var på besøk, og ting er ikke helt på plass. Foreløpig finnes pulter til 4 ansatte, som sitter med hver sin pc.
– Men her skal alle møbler og alt utstyr få smarte hjul ganske raskt, ler Timenes.
wheel.me ble grunnlagt allerede for fem år siden, men først nå er produktene virkelig på vei ut i markedet. En ny webshop blir lansert ila av sommeren, og wheel.me er i samtaler med flere ulike norske aktører om spennende avtaler.
– Å lage autonome løsninger er tidkrevende. Alt henger samen med tilgang på kapital. Idékapital Fund 1 har investert i oss, og vi er fondets første investering, forteller Timenes.
Støtte
I tillegg har wheel.me fått støtte fra Innovasjon Norge, samt fra EU-prosjektet Horizon 2020.
I dag har selskapet seks ansatte, men Timenes forteller at det innen kort tid vil være en håndfull nyansatte i de nye kontorene.
wheel.me-enhetene er som nevnt norskutviklede, og skal i tillegg produseres i Norge, ved en fabrikk i Halden.
– Vi har vært flere ganger i Kina og møtte mange aktører der, men du får ikke tilgang til de beste når du er en liten aktør. Vår primærmarked er USA og Europa og da er det fornuftig å være nærmest verdikjedene, sier Timenes, og understreker at det også er en faktor å ha kontroll på at arbeidsvilkår er forsvarlige.