Venter på flere veier
Effektiv biltransport med modulvogntog
DRAMMEN (AT.no): Auto Transport Service (ATS) i Drammen tok i bruk sitt første modulvogntog for biltransport i høsten 2019. Nå venter de på at flere veier skal åpnes for denne kombinasjonen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vogntoget de fikk i fjor høst, er det første biltransporteren den østerrikske påbyggeren Kässbohrer har laget som modulvogntog. ATS tok i bruk det andre tilsvarende settet i januar 2020. Det tredje kommer ved påsketider, og det fjerde er ventet i september.
- Nå venter og ønsker vi at veiene til Bergen, Stavanger og videre fra Steinkjer til Bodø også skal åpnes opp for modulvogntog, sier Øivind Johansen, som eier ATS.
For de ser en stor gevinst både i effektivitet og utslipp ved å kunne kjøre modulvogntog.
Lik forvogn
ATS har 50 vogntog og 40 togvogner som årlig frakter 70.000 biler over hele Norge. Selv om makslengden på bil og henger er 19,5 meter i Norge, så har biltransporterne dispensasjon til å være inntil 22 meter. Som på andre modulløsninger, bruker ATS nå en dolly og en semihenger for å få full modullengde på 25,25 meter.
Påbygget på lastebilen i front er tilsvarende de bilene ATS har fra før. Mens det er kjerrer bak de andre bilene blir det to akslinger til på de nye modulvogntogene. Eneste forskjellen på de nye modulvogntogene og de eksiterende bil og kjerresettene er at modulvogntogene har VGB-hengerfeste, mens kjerrene har Kässbohrers eget kulefeste.
Øivind Johansen har vært svært delaktig i utviklingen av de nye modulvogntogene. Hans ønsker og behov har blitt hørt på hele veien, og de fleste ønskene er innfridd.
Henter selv
ATS kjøper alle de nye påbyggene hos østerrikske Kässbohrer, og Øivind Johansen henter alle de nye bilene selv. De eldste bilene som er i bruk nå, er 2017-modeller med ett unntak. Dermed har det blitt mange turer opp igjen fra Østerrike de siste årene.
- Ute langs landeveien er det i praksis ikke noen forskjell på bil og kjerre og modulvogntog. I skarpe kurver og rundkjøringer sporer disse modulvogntogene omtrent som en vanlig semi, sier Øivind Johansen. Hengeren er laget med Kässbohrers egen semitralle for biltransport som utgangspunkt, mens dollyen er tilpasset med egen hydraulikk og oljetank for å drive påbygget.
Gevinst
De vanlige bil og kjerrekombinasjonene er beregnet for transport av åtte biler, men ATS laster stort sett ni på disse. Modulvogntogene er konstruert for 10 biler, og på disse laster ATS nå opp i 12.
- Vi er opptatt av å være så effektive som mulig og få med flest mulig biler på hver tur. Samtidig har vi trent mye for å bli så effektive vi er nå, sier daglig leder Benedicte Markveien.
Likevel blir gevinsten med å kjøre modulvogntog stor med gevinst på tre biler i bonus på hver tur.
Det betyr at hvis det skal flyttes 1000 biler, krever det 111 turer med tradisjonelle biltransportere. Med modulvogntogene klarer det seg med 83 turer. I tillegg til å kunne utnytte egne ressurser bedre, har ATS stort fokus på å kunne kjøre så billig som mulig og dermed få så lite utslipp som mulig for hver bil de transporterer.
Prøvd
De to modulvogntogene som går nå, har stort sett trafikkert strekningen Drammen til Trøndelag. I tillegg har de vært brukt til og fra Gøteborg.
Nå er håpet at når det kommer revidert veiliste i oktober, så blir det åpnet betydelig flere veier for modultransport. Skjer det, har ATS og Øivind Johansen opsjon på et betydelig antall nye modulvogntog.
En av to
ATS er en av to landsdekkende logistikkbedrifter som har biltransport som spesialfelt. I Drammen har de et tollager som i slutten av januar talte 6000 nye biler. De står for logistikk og transport for alle merkene Bertel O. Steen selger, i tillegg til BMW, Hyundai, Mazda og Honda.
Selskapet ble startet for over 50 år siden etter en forespørsel fra det som i dag er Nissan. Ved siden av å transportere bilene ut til forhandlerne gjør ATS mye ombygginger av varebiler og klargjøring av bilene etter de kommer til Norge.
Hele bilparken til ATS består nå av Scania og Mercedes-Benz. De siste par årene er det blitt mest Scania. Dette fordi den lave versjonen av G-hytta passer godt sammen med påbygget, men på de nye modulvogntogene har de gått for R-hytte med V8-motor og 580 hestekrefter.