ALLE VIL AUTOMATISERE:
– Tenk deg om før du automatiserer lageret
AUTOMATISERING: Man bør ikke ukritisk kaste seg på automatiseringsbølgen, advarer logistikkrådgiver Tor Watne. – Pass på at investeringen faktisk løser problemet, og ikke overinvester i overkapasitet sier han.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Tor Watne så vår undersøkelse som sier at to av tre norske vareeiere ser for seg å investere i automasjon på lageret i løpet av få år, følte han for å komme med noen advarsler. Han frykter nemlig at norske bedrifter vil investere sine midler på steder i bedriften der de gjør «for lite nytte» i forhold til investeringen.
– Det er litt hype rundt automasjon nå, og «alle» skal gjøre det. Da tar man ikke nødvendigvis det mest fornuftige valget, sier han.
– Mange flaskehalser
– Det er mange potensielle flaskehalser i et lager. Det kan være i produktene, i ordrestrukturen eller hvor som helst. Før du bestemmer deg for å automatisere på lageret, må du først vite hvilke flaskehalser som bremser effektiviteten, ellers risikerer du å løse et problem du kanskje ikke har, sier han.
– Ikke for alle
Han sier at det er mange tiltak som kan gjøres på et lager for å sørge for at et lager kan håndtere vekst, effektivisere prosesser eller kutte kostnader. Det er ikke sikkert det er et automatisk system som er den mest kostnadseffektive løsningen.
– Vi synes mange trekker den konklusjonen for tidlig, at automasjon er løsningen. Mange setter også raskt likhetstegn mellom AutoStore og automatisering. La det være helt klart; AutoStore er et fantastisk produkt, men det er ikke sikkert det er riktig for alle, og det finnes mange interessante alternative løsninger som krever en mindre investering sier Watne.
– Få oversikt
Han oppfordrer alle som vurderer en investering i automatisering på lageret til å først få en oversikt over hvor skoen faktisk trykker, og også regne nøye på hvor midlene man har til disposisjon for en investering faktisk gjør mest nytte. Han opplever at mange små og mellomstore vareeiere ikke har gode nok tall på hva som faktisk skjer på lageret.
– De vet kanskje at lagerdriften koster sju til åtte millioner kroner i året, men om vi spør dem hva som er kostnaden for å plukke én pall, blir de ofte svar skyldige. Det er mange detaljer man bør få oversikt over før man kan ta en fornuftig avgjørelse om hva som er den beste investeringen, sier Watne.
Han lister opp en del punkter man bør tenke på før en avgjørelse tas:
- Ha et godt bilde på nå-situasjonen når det gjelder produktivitet og kostnader.
- Hvor ligger flaskehalsene?
- Hvordan ligger jeg an i forhold til benchmark i min sektor?
- Hva er den minste investeringen jeg kan gjøre for å fjerne flaskehalsene?
- Hvordan kan jeg best investere for fremtidig vekst?
– Du må passe på at investeringen løser problemet. Og du må passe på at investeringen du gjør er den riktige for bedriften totalt sett, sier Watne og fortsetter:
– Om der du kan få igjen mest for pengene dine er i logistikken, så invester der. Men det kan like gjerne være i markedsføring, produktutvikling, kundeservice eller salg det største potensialet ligger. Da bør man heller investere pengene der. Har bedriften et avkastningskrav, så vær sikker på at en lagerinvestering tilfredsstiller det avkastningskravet, samtidig som den sikrer en godt tilpasset kapasitet i forhold til eventuell forventet vekst i bedriften.
– Det jeg tror at mange vil oppleve, er at avkastningen på en automasjonsinvestering ikke nødvendigvis blir god nok. Mange norske bedrifter har fem-ti ansatte på lageret. Da skal det mye til å regne det hjem. Det er et ganske stort regnestykke, men det er et viktig strategisk regnestykke å ta, sier han.