Element Logic samlet, oppdaterte og hedret kundene
KLØFTA: Torsdag arrangerte Element Logic fagseminar kombinert med sosial sammenkomst for sine kunder og andre kontakter på Lily Country Club på Kløfta.
Element Logic er Norges soleklart største leverandør av
lagerautomasjon gjennom sin lange erfaring med AutoStore, og er også det
selskapet som leverer flest Autostore-anlegg i verden. Torsdag ønsket de å dele
både egen og andres kompetanse gjennom å invitere sine kunder til et seminar på
Kløfta utenfor Oslo.
Over 100 representanter for Element Logics kunder og andre samarbeidspartnere fikk en dag med variert faglig innhold og en unik mulighet til nettverksbygging med andre AutoStore-brukere.
– Kunder skal lære av hverandre
– Hele poenget er å skape en faglig nettverksarena for våre kunder. Vi representerer det største Autostore-miljøet i Norge, og ønsker at våre kunder skal knytte seg tettere til hverandre for å dele kompetanse og innsikt. Det er grunne til at vi gjør dette, sier Andreas Kristensen, ettermarkedsdirektør hos Element Logic.
På scenen fikk deltakerne et variert program med innhold som både gikk rett på lagerteknologi, oppbygging og utnyttelse til foredrag med et litt bredere fokus. Blant annet snakket Director of Product Management hos AutoStore, Anders Mathisen, om inkludering på arbeidsplassen og hvordan mennesker med en funksjonsnedsettelse kan bli svært produktive medarbeidere med noen små enkle grep.
Deltakerne fikk også servert innlegg fra DEO i Nille Kjersti Hobøl, Steffen Larvoll i Nova Retail og fra Harald Borgen i Norli, som fortalte om bokhandlerens reise gjennom automasjon og lageroptimalisering.
Ny programvare
Element Logic delte også nyheten om at de jobber med en ny og intuitiv programvareløsning, med fokus på lettfattelig drag and drop-funksjonalitet som etter planen skal være klar i andre kvartal 2025.
– Systemet vil bygges oppå eksisterende eManager, men vil gradvis over tid erstatte det, sa Kim Josefsen, som er product manager for storage and retrieval i Element Logic.
Helt nytt system
Det kanskje mest spennende nyvinningen kundene fikk se på Kløfta, var løsningen til startup-selskapet Omnimod, som har en innovativ løsning basert på AI og maskinlæring som kan potensielt kan løfte pakkesortering, sekvensering og arbeidsflyt på utsiden av et AutoStore-anlegg til et helt nytt nivå. Men mer om det i en egen artikkel.
Hele konferansen ble også busset til en av Element Logics kunder i nærheten, nemlig til Bertel O. Steen Logistikk sitt anlegg på Verger, der Element Logic har levert et AutoStore-anlegg på 52.000 kasser til det nye logistikkbygget som sto klart i 2019. Logistikksenteret håndterer rundt 8000 utgående varelinjer hver dag, hovedsakelig til Bertel O. Steens bilimportører og forhandlere, hvorav mellom 80 og 85 prosent går gjennom AutoStore-anlegget.
Priser
Element Logic setter pris på utfordrende og krevende kunder som pusher dem på både produktutvikling og integrasjon. Under middagen på kvelden ønsket Element Logic å hedre disse kundene og delte ut priser i tre kategorier.
«Årets samarbeid» ble funnet av New Wave, som er en storgrossist innen profilklær, gave- og reklameartikler, sportsklær, klubbtøy og yrkesklær med lager både i Råde og i Sverige.
«Årets utfordrer» ble Motek leverer verktøy, festemidler og tjenester til byggeindustrien.
«Årets innovatør» ble Stingray, som leverer en patentert løsning for avlusing av laks og ørret med laser.