Administrerende direktør i Element Logic Mats Bjerkaas (til venstre) ønsket kunder og partnere velkommen til kundeforum på Thon Hotel Snø sist uke. Her sammen med Andreas Kristensen, tidligere med tittelen ettermarkedsdirektør, men nå med tittelen direktør for customer success, en endring som gir et hint om hvor Element Logic er på vei.

Hyllet kundene og avslørte fremtidens salgsstrategi

Element Logic og Autostore er uløselig knyttet sammen, men den norske automasjonsleverandøren har flere ben å stå på. 

Publisert Sist oppdatert

Kort fortalt:

  • Element Logic samlet kunder og partnere for å diskutere fremtidige forretningsmodeller og vektlegging av effektiviserende ettermarkedstjenester.
  • Selskapet dreier fokus fra å være hardware-selgere mot å bli utviklingspartnere, med vekt på kundesuksess og langvarige partnerskap.
  • Innovative løsninger som Omnimod og eOperator skal øke effektiviteten og utvide Element Logics portefølje i årene som kommer.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Element Logic samlet sist uke rundt 120 kunder og samarbeidspartnere til kundeforum på Thon Hotel Snø. Forumet bød på interessante og inspirerende foredrag, samtidig som de mest fremoverlente kundene til Norges største Autostore-leverandør ble hyllet.

Det ble også diskutert hvordan forretningsmodellen til en leverandør som Element Logic bør være i fremtiden. Dreiningen er helt klart mot mer langvarig samarbeid, fremfor salg av fysiske løsninger for så å klippe navlestrengen. Ettermarkedsbiten blir viktigere, og den kommer ikke til å handle kun om å reparere roboter og bytte ut en port.

– Vi er på vei fra å være hardware-selgere til mer konsulentvirksomhet, selv om jeg ikke liker ordet konsulent. Utviklingspartner er nok et bedre ord, sier administrerende direktør for Element Logic i Norge, Mats Bjerkaas.

Kundesuksess er nøkkelen

Om nettopp ettermarkedsbiten vil Element Logic heller bruke begrepet «customer success», eller kundesuksess om du vil på norsk.

Element Logic har de siste 20 årene vært uløselig knyttet til Autostore – og det kompakte robotlageret skal selvsagt fortsatt være en hjørnestein i driften. Men Bjerkaas påpeker at det nå er viktig for Element Logic å ha et litt videre blikk.

– Vi må se på mer av det som er rundt en Autostore og vi får også kunder som faktisk ikke har en Autostore. Vi sitter på mye kunnskap og kompetanse om lagerdrift som mange kan ha nytte av, sier Bjerkaas.

Et eksempel på en løsning som gir er større perspektiv, er den norske startupen Omnimod som leverte sin første installasjon til Kitch’n i fjor. Der jobber Omnimod tett opp mot en Autostore, men i løpet av våren skal en Omnimod også installeres hos BH Ramberg på Langhus, og der skal den ikke være knyttet til en Autostore-løsning.

Element Logic har også plukkroboten eOperator, som er utviklet i samarbeid med RightHand Robotics og utstyrt med Element Logics programvare. Slike løsninger sammen med forbedret programvare og optimaliseringsprosesser skal bidra til å løfte effektiviteten til Element Logics kunder mange hakk videre.

Bjerkaas forteller at det er svært sannsynlig at porteføljen med løsninger Element Logic kan levere vil øke de kommende årene.

Delte ut priser

På kvelden under kundeforumet ble det delt ut tre priser til de kundene Element Logics mener utfordrer dem, presser dem på løsninger og teknologi og samarbeider tett for å finne den mest optimale løsningen på lageret.

Årets utfordrer ble Matvareexpressen. Rogalandsselskapet er en ullsortimentsleverandør av dagligvarer og storhusholdningsartikler, som via sin nettbutikk betjener bedriftskunder i Vestland, Rogaland og Agder, og på Østlandet. Autostore-løsningen til Matvareexpressen på Forus er den første som er bygget på mesanin og samtidig kan håndtere flere temperatursoner. På den måten blir det eksisterende lagerarealet mer effektivt, og målet er å knuse rekorder for plukkeffektivitet.

Årets innovatør ble Kitch’n, som har sitt sentrallager på Bryne. Selskapet åpnet i fjor verdens første Omnimod-installasjon i samarbeid med Element Logic. Løsningen sørger for mer effektivt plukk fra Autostore, fordi pakking og emballering nå håndteres ved egne stasjoner, dit pakkene automatisk sorteres til via Omnimod-en.

Prisen for årets samarbeid gikk til Bildeler.no.

ÅRETS SAMARBEID: Bildeler.no
ÅRETS INNOVATØR: Kitch'n.
ÅRETS UTFORDRER: Matvareexpressen.
Powered by Labrador CMS