Optimerer flyten i og rundt kuben
STUTTGART: Som ledende forhandler AutoStore jobber Element Logic knallhardt med å optimalisere bruken og systemene rundt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Som den opprinnelige distributøren av AutoStore og –
avhengig av hvordan du teller – den største eller neste største forhandleren av
AutoStore i verden, markerte Element Logic med en stor stand under Logimat i
Stuttgart. Her viste Kløfta-selskapet frem gode og fremoverlente løsninger for
hvordan en AutoStore kan optimaliseres.
– AutoStore utvikler seg jo hele tiden, og vil alltid være kjernen i vær automasjonsløsning. Så bygger vi på lag på lag med automasjon på utsiden, sier Håvard Hallås, som er CCO i selskapet.
En kassereise
På standen står naturligvis en AutoStore-installasjon. Fra den plukker en robotarm gjenstander, legger dem i en kasse som står på en AMR (Autonomous Mobile Robot). AMR-en kjører kassene til et transportbånd og overfører kassene til videre transport. Slik vises mulighetene Element Logic har til å effektivisere flyten på utsiden av en AutoStore.
Robotarmen som plukker er utviklet av amerikanske RightHand Robotics sammen med Element Logic. AMR-en er levert av Addverb, som i fjor ble Element Logics partner på mobile roboter og baneløsningen er utviklet spesielt for Element Logic.
– De vi ønsker å vise her er bevegelsen før og etter det som skjer i AutoStore, med plukkrobot, AMR og/eller banesystem. Alt blir hele tiden forbedret og optimalisert, sier Hallås.
For eksempel er robotplukkeren stadig forbedret både når det gjelder hastighet og hva den klarer å plukke, blant annet gjennom at den kan bytte sugekopp og gripemekanisme ved behov.
Dataplattform i skyen
Men minst like viktig som de fysiske systemene som håndterer godset, er informasjonsflyten og hvordan den utnyttes til å optimalisere driften. Derfor har Element Logic utviklet den skybasert dataplattformen eLogiq som samler, analyserer, deler og utnytter datastrømmer fra ulike datakilder i sanntid.
– Dette gjør at kunden kan få data presentert som gjør at de kan ta gode beslutninger. Så tror vi veldig på å legge inn «smartness» i den programvaren som gjør at i kan ta beslutninger på vegne av kunden
eLogiq er bygget på Microsoft Azure-teknologien og det langsiktige målet er en helautomatisk varelagerløsning som optimaliserer seg selv, uten at lager- eller driftssjefen må ta stilling til eller foreta seg noe.
– En ting et å «flashe» et lys som sier at «nå går det sakte her – du må gjøre noe». Vi kan gjøre det for kunden uten å involvere dem og heller gi beskjed om at «nå har vi gjort noe for deg, fordi det gikk tregt». Et eksempel er å stenge inngående porter, når dataene viser at det bør plukkes og ikke fylles på. Det trenger ikke gå via en e-post til lagersjefen, systemet kan sørge for det på egen hånd – basert på fakta og ikke på tro, sier Hallås.