Vokser videre i Europa
Element Logic leverte flest AutoStore-anlegg i verden i 2020. Likevel går Kløfta-selskapet for dobling i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norske Element Logic er den integratoren som i lengst tid har levert robotlagersystemet AutoStore, og leverer også flest anlegg i verden. De siste årene har Element Logic vokst seg ut over Nordens grenser, og har nå Europa som sin lekegrind.
Nå har de blant annet fått en onlinebasert dagligvareleverandør på kroken. Rohlik Group er en av de raskt voksende aktørene innen dagligvarer på nett i Europa, med virksomheter i Tsjekkia, Ungarn, Østerrike og Tyskland, og passerte 300 millioner euro i omsetning i 2020.
Skal bruke 400 millioner euro
Rask vekst og raske leveringskrav, gjør at Rohlik vil smøre forsyningslinjene sine, og har satt av 400 millioner euro til å modernisere sine nye og eksisterende distribusjonssentre. Det første de gjør er å investere i en AutoStore-installasjon ved sitt 7500 kvadratmeter store anlegg i München i Tyskland, der Rohlik Group driver under merkenavnet Knuspr.de.
- I Knuspr er vi glade for å være en av de første nettbaserte dagligvarebutikker med et svært automatisert lagersystem. Å strømlinjeforme logistikken gjør at vi kan drive både raskere og mer fleksibelt i fremtiden, sier Knusprs COO Björn Christian Wolf.
Planen er at flere AutoStore-anlegg skal bygges i Rohlik Groups øvrige distribusjonssentre fremover mot 2025.
– Denne automatiseringen sørger for effektivitet som gir oss et forsprang på raske leveranser med den kvaliteten kundene våre krever, sier Ales Malucha, Chief Automation Officer i selskapet.
Rohlik Group sender ut flere hundre tusen produkter daglig, med peaker på over én million.
– Vi begynner nå med implementeringen av AutoStore-systemet for å finjustere den operasjonelle effektiviteten i hverdagen, sier Malucha. AutoStore skal etter beregningene tredoble plukkeffektiviteten og gi 30 prosent økt lagringskapasitet ved distribusjonssenteret i München.
Varmt hvetebrød
Det er den tyske avdelingen av den norske integratøren Element Logic som står for leveransen. Automasjonstrenden gjør at Element Logic mildt sagt har vind i seilene, forteller salgsdirektør Terje Skjølberg.
– Vi signerer kontrakter som bare det, sier han til MT.
Element Logic var i 2020 det selskapet som leverte flest AutoSore-anlegg i verden. Skjølberg sier at markedet nå er supermodent for robotlageret.
– AutoStore har kommet dit at det er «proven – og til og med preffered technology». Det er på alles lepper, selv om hvert geografiske område har ulik modenhetsgrad.
Skal doble
Element Logic har de siste årene investert mye tid og ressurser på å bygge opp en europeisk organisasjon, og har i dag rundt 250 ansatte. Rekordomsetningen fra 2020 skal toppes solid i 2021.
– Vi har noen prognoser på hvor vi ender opp i år, og vi ser for oss rundt en dobling, sier Skjølberg.
Han trekker frem den lange erfaringen Element Logic har med AutoStore og den kompetansen selskapet dermed sitter på som den fremste årsaken til suksessen.
– I betraktning av at andre distributører er globale, og vi likevel er størst, så sier det noe om konkurransekraften vår. Vi er spesialister på AutoStore, men brorparten av prosjektene vi leverer er faktisk komplette integrerte anlegg med banesystemer, automatisk pakkeløsninger, sortering og så videre, sier han og fortsetter:
– Det handler om å designe løsninger som gir de beste businesscasene, og det ha spesialkompetanse til å gjøre. Samtidig har vi en software som er «plug and play» som gjør at vi kan få løsningene til å fungere optimalt i alle forhold. Så er det jo slik at våre kunders suksess er vår suksess, så en lang track-record av fornøyde kunder er så klart avgjørende for vår suksess også.
Lavterskel automasjon
Element Logic har levert både verdens største AutoStore-anlegg, til Boozt i Sverige, og et av minste hos Jotron i Norge. Det viser at systemet ikke bare fungerer for én type aktør.
– Vi har hele tiden senket terskelen for å kunne investere i et AutoStore-system. Investeringen vil kunne gi en fornuftig ROI også med små anlegg, sier Skjølberg.
Han har jobbet i Element Logic siden 2001.
– Det har vært en vanvittig reise, det må jeg si. Det har hele tiden vært en målbevisst satsing. Ja, det har tatt av de siste årene, men det har med modningsprosessen å gjøre. Da vi startet som første AutoStore distributør i 2004 var AutoStore helt nytt og markedet fortsatt umodent for høy grad av automasjon. Nå klarer man seg nesten ikke uten automatisering, og med AutoStore er vi etablert på toppen av næringskjeden med en løsning passer alle bransjer, sier han.
AutoStore er så skalerbart og fleksibelt at «Sweetspotten» dekker de aller fleste bedrifter uavhengig av hvilke krav de måtte ha.
– Under pandemien har vi kunder som har erfart vekst på 100–150 prosent, som raskt og enkelt har kunnet utvide med mer kapasitet under drift, og dermed kunne skalere sitt tilbud etter etterspørselen. Det er et av mange egenskaper som gjør løsningen så unik og attraktiv, sier Skjølberg.