Her kler AutoStore seg for kulda
HUSØY: I AutoStore Innovation Hub på Karmøy jobbes det intenst med å gjøre lagersystemet like bra i – 18 som i +35 grader.
AutoStores egenskaper som lagersystem er godt kjent og fordelene er åpenbare; kompakt lagring og effektive plukkoperasjoner. Men roboter og annet utstyr settes på andre prøver om en kunde ønsker å bruke systemet til et kjøle- eller fryselager.
De utfordringene er AutoStore i ferd med å løse, takket være intens jobbing, testing, utprøving og utbedring ved AuoStore Innovation Hub på Husøy i Karmøy.
– Her i rommet bak meg er det null grader. I det andre rommet på den andre siden av veggen, har vi to temperatursoner, både kjøl og frys. Hovedfokus er at vi skal teste at systemet også takler å lagre varer i kjøl og frys, sier Espen Verpe, manager climate controled systems hos AutoStore.
Han leder teamet som tester og løser temperaturutfordringene et robotisert og elektronisk system står overfor. Den første begrensningen er at AutoStore-roboten ikke fungerer i kuldegrader.
Robotene må stå lunt
– Robotene i seg selv tåler ikke frys, de kan kun stå i kjøl. Et vanlig kjølanlegg vil gå relativt greit av seg selv, siden robotene tåler og jobber fint i to plussgrader. Men når vi ser på flere temperatursoner i et grid, møter vi nye utfordringer, sier Verpe.
AutoStore har ikke ønsket å utvikle egen roboter som tåler kulda, for det vil være fordyrende for alle parter, og gjøre investeringen vanskeligere å forsvare.
– Det vi har gjort er å utvikle systemet rundt AutoStore slik at vi kan selge det som vi alltid har gjort. Innovasjonen ligger på frysesystemet inne i anlegget, sier Verpe.
På Karmøy står et AutoStore-anlegg med noen få tusen kasser der deler av anlegget er fryst, mens resten av rommet holder kjøletemperatur. Robotene som går på toppen av gridet opererer i kjøletemperatur, mens kassene nedenfor befinner seg i -18 grader. Opplegget kan enkelt forklart sammenlignes med en enorm versjon av frysediskene uten lokk som står i butikken.
– Vi har flere lag med luftgardiner. På toppen blåses varm luft opp og kald luft nedover. Det vi skaper lavt trykk i bunn av fryseren slik at den kalde luften trekker ned, forteller Verpe.
Dessuten er frysedelen godt isolert, i tillegg er det utviklet en løsning for luftgjennomstrømning også under kassene.
En utfordring med et fryseanlegg er at det dannes kondens og rim. Det må de som installerer et fryseanlegg ta hensyn til.
– Vi har fuktighetskrav til kunder som skal installere en frysemodul. Rommet må avfuktes til et visst nivå, og da blir vi kvitt mesteparten av problemet. Det vil likevel dannes noe is, og vi prøver å få den til å dannes der det er enkelt å av-ise. Som alle fryseanlegg går også vårt gjennom en avisingssyklus, og det skjer mens anlegget går, forteller Verpe.
Endret gripemekanismen
Noen fysiske endringer har AutoStore likevel måttet gjøre for å få et fryseanlegg til å virke. Gripemekanismen måtte endres, siden disse senkes ned i fryseområdet, gjennom at mindre elektroniske komponenter måtte byttes ut.
– Det har vi gjort standard for hele AutoStore, så de endringene vi måtte gjøre på frys, fungerer også på vanlig temperatur – slik at robotene fortsatt er helt like, sier Verpe.
Han forteller at batterikapasiteten og levetiden på batteriene i robotene ikke forringes nevneverdig ved å gå i kalde temperaturer og krever heller ikke noe mer vedlikehold enn ved andre anlegg.
Det første AutoStore-anlegget med tre ulike temperatursoner er i testfasen.
– Vi har kjørt i gang et pilotprosjekt på en kunde i nærheten som er i oppstartsfasen. Det er første AutoStore som er i produksjon med tre temperatursoner, sier Verpe.
Anlegget hans nakker om er hos den norske storhusholdningsgrossisten DLVRY i et anlegg i Sveio.
Sparer energi
En av hovedgevinstene med å bruke AutoStore på kjøl- og frys er at når varene lagres kompakt, reduseres energien som kreves for å holde temperaturen ende – fordi volumet blir mindre.
– Sammenligner du lik mengde varer i kjølt eller fryst i AutoStore med et konvensjonelt kjøle- og fryselager, sparer du 40 prosent av energibruken, sier Verpe.
Det er altså temperatur-testing som har vært hovedfokus ved AutoStore Innovation Hub siden åpningen. Men her testes også alle oppgraderinger og forbedringer til AutoStore for å se hvordan de påvirkes av temperatursvingninger mellom 2 og 35 grader. For eksempel kan problemer med stabilitet oppstå ved temperatursvingninger ved store anlegg.
– For eksempel om temperaturen varier fra 10 til 25 grader på en dag, får du mye ekspansjon og sammentrekninger i gridstrukturen, noe som kan være skadelig om anlegget er stort. Da har vi utviklet fleks-celler, som er en rad i gridet som kan ta opp ekspansjonene. Vi har også utviklet en såkalt «grid-bracer» som stabiliserer gridet slik at det kan stå mer selvstendig uten å fastmonteres i en vegg, sier Verpe.
Programvaretesting
Her testes også alle mulige programvareoppdateringer som ingeniørene og programvareutviklerne ved hovedkontoret i Nedre Vats kommer med.
– De største utfordringene med større anlegg er programvarerelatert. Kravene til modulenes og systemets stabilitet øker og AutoStore utvikler stadig mer sofistikerte løsninger for å opprettholde driftsstabilitet selv med økende størrelse på anleggene, forteller Verpe.
I tillegg til testfasilitetene ved AutoStore Innovation Hub huser bygget på Husøy AutoStore Acadamy, der nye partnere og nyansatte kan komme å få kursing i bruk av systemet.
– Det brukes til å trene servicepersonell og nye partnere, samt som showroom for besøkende. Der stiller vi ut og demonstrerer i bruk nye moduler når de blir tilgjengelige, sier Verpe.