AutoStore gjør robotlager tilgjengelig for småbedrifter
Gjennom det nye konseptet Pio, vil små nettbutikker kunne bruke et AutoStore-anlegg uten å måtte gjøre en stor teknologiinvestering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 2017 startet Greg Taubes to brødre, Mikael og Peter nettbutikken famme.no, med treningsklær for kvinner. Senere kom Greg også med, og nå eier de tre brødrene en tredjedel hver av selskapet som i 2021 omsatte for rundt 50 millioner kroner.
I dag er Famme en av to betakunder i AutoStores konsept Pio, som er en helt ny forretningsmodell fra lagerautomasjonsleverandøren fra Rogaland. I kjelleren i et sykehusbygg på Grorud har Famme et anlegg som egentlig burde hete AutoLiten og ikke AutoStore. Anlegget teller 2000 kasser og tre roboter leverer kassene til to porter, noe som gjør det til verdens minste kommersielle AutoStore-installasjon.
– Per i dag har vi rundt 1500 SKU, og alt ligger i AutoStore-en. Vi har mellom 200 og 300 ordre daglig, forteller Greg Taube, mens han pakker og adresserer en tights som skal til en kunde i New York.
Gjør automasjon lettere tilgjengelig
Forretninger på denne størrelsen har i utgangspunktet vært for små til å investere i et automatisk anlegg på lageret. Men har i stedet måtte ha mer tungvinne manuelle prosesser, eller kjøpe 3PL-tjenester.
Det vil AutoStore gjøre noe med, med konseptet Pio som lanseres senere i år.
– Grunnen til at vi har startet Pio er at vi vil gjøre det mulig å tilby AutoStores fordeler til mindre kunder, som Famme, forteller Magne Hatteland, som leder pio-prosjektet hos AutoStore.
AutoStore har historisk vært forbeholdt relativt store aktører innen netthandel, og ifølge Hatteland har AutoStore beregnet at bare rundt 15 prosent av nettbutikker kan investere i et AutoStore-anlegg.
– Men hva med å kunne tilby AutoStore til mindre kunder, som jo har de samme problemene som de store kundene når det gjelder plass og effektivitet, kanskje til og med større problemer, sier Hatteland.
Kost per plukk
Her kommer Pio inn. For i Pio-konseptet kjøper kunden kun griden, altså rammene som robotene kjører på, og kassene (bins), som er de rimelige og lavteknologiske delene av et AutoStore-anlegg. Roboter og porter eies av AutoStore som også leverer nødvendig programvare. Kunden betaler en avgift per plukk som gjøres fra anlegget.
– Sånn sett blir dette en slags innstegsmodell for kundene. Etter hvert som de vokser kan vi sette flere roboter på griden. Det er et fint samarbeid, og vi er tjent med at kunden vokser og får flere og flere plukk, sier Hatteland.
Pio skal være så enkelt så mulig, både for kunden og AutoStore, for at det skal være mulig å holde kostnadene nede. AtuoStore har laget en programvare som er plug-and-play, som kobler seg opp mot de vanligste nettbutikksystemene som for eksempel Shopify som Famme bruker.
Uten mellomledd
Ifølge Greg Taube fungerer systemet utmerket, og som betakunde får også Famme muligheten til å være med på utviklingen og gi feedback til AutoStore.
– Det unike er at vi som betakunde samarbeider direkte med AutoStore, uten noe mellomledd. Vi er hele tiden i tett dialog for å forbedre lagerstyringen, og har sett en enorm forbedring i tiden vi har vært betakunde. Jeg tror at Pio er «the shit» og at det er det de fleste kommer til å bruke etter hvert, enten direkte eller indirekte, sier Taube.
– Vi har til nå gjort rundt 300.000 plukk totalt i Pio, og er på jakt etter flere betakunder, sier Hatteland.
New York og Norden
Når AutoStore ruller ut Pio for fullt senere i år, vil to markeder være i fokus: Norden og New York.
– Vi vet at det mest interessante e-handelsmarkedet er i USA, og den største konsentrasjonen av mindre B2C-nettbutikker finner vi New York. Vi ser på dette som ganske revolusjonerende for små og mellomstore bedrifter (SMB), som aldri før har hatt et reelt automasjonsalternativ. Nå kan de få det beste i klassen, som er AutoStore, sier Hatteland ublygt.
For de små nettbutikkene mener Hatteland at dette kan være med på å «level the playing field», altså å gjøre det mulig for de små å konkurrere mot de store.
– Kunden har samme krav uavhengig av om han kjøper fra en stor, internasjonal nettbutikk eller «Olavs strikkede luer». Er man ikke fornøyd med leveringen, vanker det dårlig rating på Google, Instagram, Facebook og andre plattformer, sier Hatteland.
Ikke konkurrent med partnerne
Han forteller at Pio vil være et søsterselskap av AutoStore, og at markedsføringen av konseptet vi starte mot slutten av året. Hatteland understreker at selv om AutoStore nå blir leverandør av egen teknologi, er det ikke et angrep på partnermodellen AutoStore i dag opererer med.
– Det segmentet vi når med Pio er et vi ikke når med partnernettverket i dag. Vi gjør det nå selv, og tror at dette kan bli en «lead-generator» for partnerne våre. Når kundene vokser og deres lagervirksomhet blir mer komplisert, vil det etter hvert bli aktuelt for dem å investere i resterende AutoStore-komponenter på vanlig måte via våre partnere, sier Hatteland.
Famme kan bli en slik lead. I løpet av våren flytter Famme ut av kjelleren i Grorud til et nybygg i Sandefjord, der en ny AutoStore settes opp. Den blir foreløpig på 10.000 kasser, og vil i starten kun ha tre roboter. Og det skal fortsatt kjøres via Pio.
– Vi må nok, forhåpentligvis raskt opp til fem roboter. Og fem porter. Men det er fornuftig å være litt «lean» i starten. Og det kan vi med Pio, sier Greg Taube.