Varner har bygget på sitt nordiske sentrallager, blant annet for å virkelig få fart på netthandelen.

Varners nye AutoStore blir lynrask

Varners nye AutoStore er snart i full drift og i følge leverandør Swisslog blir anlegget blant verdens raskeste med tanke på plukkhastighet. 

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske klesdetaljisten Varner har bygget ut sitt nordiske sentrallager i Vänersborg i Sverige.

I juni i år begynte den nye AutoStore-løsningen gradvis å settes i drift, og i mars er den oppe i toppfart. En toppfart som ifølge Swisslog vil være verdensledende.

7500 ordre i timen

Med kapasitet på 7500 ordrelinjer i timen blir AutoStore-installasjonen hos Varner blant verdens raskeste.

«Med den nye automasjonsløsningen vil Varner kunne håndtere 7500 ordrelinjer per time, noe som gjør AutoStore-løsningen til en av verdens raskeste», skriver leverandøren i en pressemelding.

– De delene vi har kjørt i gang, fungerer veldig bra. All installert maskinvare fungerer perfekt, og vi fortsetter å utvikle og teste de nye pakkemaskinene våre for papirposer. Vi har hatt litt utfordringer med programvaren, men alt i alt fungerer det fint, sier Anders Eriksson, Supply Chain Director hos Varner AS, som er et av Nordens største motekonsern med kjedene Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt og Junkyard.

Den nye AutoStore-løsningen består av 425 roboter, 250 000 kasser og 62 porter, og den har kapasitet for ytterligere ekspansjon. I bestillingen til Swisslog inngår også programvaren SynQ, som kontrollerer og styrer automasjonen, samt banesystem, pakkemaskiner og ytterligere fem miniloadkraner.

To «fabrikker»

Beslutningen om å investere i enda en AutoStore er en følge av netthandelens raske vekst og Varners egne høye mål for både vekst og kundeservice. 

– Med det nye anlegget får vi to kompakte, raske og fleksible «fabrikker» for lager og distribusjon. Det gjør at vi kan gi både butikker og kunder raskere og bedre service i et svært konkurranseutsatt marked, forklarer Anders Eriksson.

Den nye AutoStore-løsningen skal utelukkende betjene Varners netthandelskunder, mens den andre bare skal betjene konsernets 1200 butikker.

Powered by Labrador CMS