Guillermo Albaladejo, som er vice president i Viastore Group, sammen med Karim El-Kelish og Øyvind Kollerud i Toyota Material Handing Norway under konferansen Automasjon 2024 i Oslo i slutten av oktober.

Nå kan Toyota levere «alt»

Toyota Material Handling er ikke lenger bare gaffeltrucker og noen AGV-er. Nå er kompetansen og tilbudet blitt så bredt at «godfot-teorien» virkelig kan benyttes.

Publisert

Toyota Material Handling Norway (TMHNO) er Norges største leverandør av gaffeltrucker i de fleste former og fasonger. De har også levert mange store AGV-prosjekter rundt om i landet.

Et lite utvalg av løsningene Toyota Automated Logistics kan tilby.

Men når kundene ville ta automatiseringen av lageret sitt noen hakk lenger, var de nødt til å ringe andre leverandører. Slik er det ikke lenger, forteller leder for logistikkløsninger hos TMHNO Karim El-Kelish.

– Vi pleide å være gaffeltruckselgere og ikke veldig så mye mer. Vi klarte ikke vokse med kundene våre, og når kundene ville automatisere stoppet vår business og vi ble stående igjen på perrongen, sier El-Kelish.

BASTIAN SOLUTIONS: Kan blant annet levere mobile roboter, automatiserte lagrings- og hentingssystemer (ASRS - blant annet Autostore), AGV-er, goods-til-person-løsninger, sorteringssystemer og transportbånd.

Denne utfordringen erkjente Toyota Material Handling i Europa, og begynte å kjøpe selskaper. Bastian Solutions og Vanderlande ble kjøpt i 2017 og Viastore i 2022. Disse selskapene er nå en del av Toyota Automated Logistics, noe som Toyota Material Handling Norway nå også vil kunne dra kraftige veksler på.

– Nå har vi godt i gang med automasjonsreisen. AGV har vi hatt på lenge, men nå kan vi også tilby det meste gjennom våre partnere, sier El-Kelish.

– Hvordan vil dette påvirke måte dere i TMHNO jobber?

VANDERLANDE: Leverer blant annet transportbånd, sorteringsløsninger, bagasjehåndteringsystemer.

– Måten det vil påvirke oss i TMHNO er at vi kan vokse med våre kunder. Vi å ta vare på langsiktige relasjoner med våre kunder, og nå er vi i posisjon til å kunne veilede dem i mye større grad enn før. Kundene oppnår muligheten for «one stop shopping» og vi kan tilby dem det vi kaller «full stack». Vi samarbeider tett med andre selskaper i Toyota familien for å realisere dette på best mulig måte, sier El-Kelish.

Fyldig meny

VIASTORE: Levere blant annet automatiske pallekraner, skyttelsystemer, automatiske brettlagre og mye annet.

Partnerne er altså Bastian Solutions, Viastore og Vanderlande, som alle er en del av Toyota Automated Logistics. Gjennom disse selskapene har El-Kelish og TMHNO nå en imponerende à la carte-meny av automasjonsløsninger. Vi kan nevne noe: skytler, kranlager, miniload, sorteringsløsninger og autonome kassehentere fra Vanderlande, AGV-er, AMR-er, belteløsninger, automatisert plukk og Autostore integrert i samarbeid med Bastian Solutions (et selskap i Toyota Automated Logistics Group), automatisert plukk gjennom Bastian Solutions, kraner, skyttel-løsninger for kasser og brett og mye annet gjennom Viastore.

– Nå er vi ikke bare et lite AGV-selskap. Vi kan gjøre ende-til-ende-løsninger. Det gjør meg stolt, sier El-Kelish.

For å håndtere den nye, større og bredere satsingen har TMHNO ansatt folk med kompetanse på større automatiserte løsninger, nemlig Martin Ugleviken Vold og Øyvind Kollerud, som begge har erfaring fra Element Logic.

En som kjenner bredden i hva Toyota Automated Logistics kan tilby er Guillermo Albaladejo, som er vice president i Viastore Group, og tidligere har vært leder for Toyota Material Handlings automatiseringsavdeling i Europa, og samtidig har lang erfaring fra Bastian Solutions.

– Være med kunden på reisen

Han holdt et innlegg under konferansen Automasjon i regi av Nova Retail i Oslo i slutten av oktober og tok seg tid til en prat med Moderne Transport etterpå.

– Det handler om kundereisen. Når en kunde beveger seg mot automasjon utover AGV, ønsker vi ikke å miste den kunden. Så det vi gjorde var å skape en gruppe selskaper som heter Toyota Automated Logistics Group, som består av Vanderlande, Bastian og Viastore. Så når om Karim og Toyota Material Handling i Norge har en kunde som ser at de trenger en bredere løsning enn AGV-er, hentes jeg og Viastore inn. Viastore evaluerer behovet, om Toyota kan hjelpe, og hvilket selskap som er best egnet, forteller Albaladejo.

Han forteller at Vanderlande ofte vil være riktig i veldig store prosjekter. I mellomstore prosjekter vil ofte Viastore stå for integrasjonen. Samtidig vil samarbeidet med Toyota Material Handling lokalt være tett.

– Det er viktig at vi har folk som snakker norsk når man gjør denne typen investeringer. Det merker vi godt, sier Karim El-Kelish.

– Styrken til Toyota er at de har så lang erfaring operasjonelt og er godt kjent i markedet. Våre større prosjekter vil ofte være en type joint venture, der Toyota Material Handling i Norge og Viastore deltar i prosjektet sammen. Alle med sin ekspertise, sier Albaladejo.

– Etter overlevering vil det være TMHNO som vil gjøre service og support. Det er vår største styrke at vi har over 180 serviceteknikere i Norge, som vil bli trent ut ifra hvilke kunder de skal betjene. Dette er godfot-teorien til Nils Arne Eggen i praksis. Du må spesialisere deg på det du gjør, spille på dine styrker og samtidig fremheve partneres styrker, sier El-Kelish.

Albaladejo sier at med den bredden som er tilgjengelig i hele Toyota Automated Logistics vil det være mulig å finne riktig løsning tilpasset hver enkelt kunde.

– Vi er agnostiske til hvilken teknologi som skal brukes. Det kan være kraner, Autostore, AGV eller skytler. Styrken er konsulteringen tidlig for å finne rett løsning og at servicenettverket er så solid og unikt, sier han.

Powered by Labrador CMS