Plukker opp kampen om automasjonskundene
Med enkel installasjon, smarte programvare og en lave kostnader håper norske Blue Robot å slå an som en enkel inngang til effektiv automatisering av lageret.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nylig gjennomførte vi i Moderne Transport en undersøkelse blant norske vareeiere. Der oppgir to av tre vareeiere at det er sannsynlig eller svært sannsynlig at de kommer til å investere i automasjon på lageret i løpet av de neste fem årene. Markedet for lagerautomasjon er med andre ord svært modent.
Her håper nykommeren Blue Robot å ta markedsandeler, med et effektivt, men enkelt og rimelig automasjonssystem.
– Vår kubebaserte lagringsløsning gir betydelig bedre utnyttelse av lagerplassen enn tradisjonelle lagre, noe som gjør at eksisterende lokaler kan utnyttes bedre. I tillegg til at selve plukkhastigheten går opp gir sentraliseringen av plukkingen store besparelser ved at man slipper å bevege seg rundt. Varer kan dermed også plukkes rett i sluttemballasjen, forteller Arnor Jonasson, daglig leder i Blue Robot AS.
Den første kunden har allerede hatt et Blue Robot-anlegg i drift i nesten ett år, nemlig Nettvarehotellet AS, som er en del av Lundeby Gruppen, lokalisert langs E18 rett øst for Mysen. Nettvarehotellet tilbyr lagring, pakking, distribusjon og logistikk for nettbutikker. De var på utkikk etter systemer som kunne gjøre lagringen mer komprimert og plukkeprosessen mer effektiv, forteller daglig leder Helge Gabriel Lundeby.
- Vi snakket med AutoStore, og da må du ha fri takhøyde mellom sju og ni meter. Vi har fire meter, så det var ikke aktuelt for oss i dagens bygg, forteller han.
Tilfeldighetene ville ha det til at Arnor Jonasson i Blue Robot i samme tidsrom satt og finsiktet potensielle kunder til sitt nye system. Da han ringte Lundeby og Nettvarehotellet, fant begge raskt ut at de var en god match.
- Vi kunne ikke fått en bedre første kunde, sier Jonasson.
2336 kasser
I desember i fjor sto robotlageret klart i Lundebys labyrint av et lagerbygg. Systemet er et såkalt «automated storage and retrieval system» (ASRS). Det er bygget opp av standard eurotec-kasser på 60x40 cm, som stables oppi hverandre, og en griperobot som kjører i et skinnesystem i taket. Roboten henter og leverer kassene til en eller flere plukkstasjoner. Hos Nettvarehotellet har Blue Robot-kuben 2336, én robot og to plukkstasjoner. Hele anlegget måler 5 x 20 meter. Helge Lundeby anslår at de 100 kvadratmeterne erstatter rundt 1000 kvadratmeter av deres konvensjonelle lager.
En av fordelene med systemet er enkelheten forteller Jonasson.
- Alt vi trenger er et flatt gulv, strøm og internett, sier han.
Således er Blue Robot en langt enklere konstruksjon enn en AutoStore. Kuben med kasser bygges rett på det flate gulvet med fem centimeters mellomrom, opptil åtte kasser i høyden.
- Systemet vårt er laget fysisk veldig enkelt for å være driftssikkert med lite vedlikehold. Det er ingen smøredeler og ingen olje, forteller Jonasson.
Software er nøkkelen
Robot og kasser til side. Det er i programvaren nøkkelen til suksess og effektivitet ligger. Kunstig intelligens med avanserte algoritmer effektiviserer plassering av varer og kasser, og optimaliserer håndteringen av bestillinger og utsendelser. Og alt skjer i skyen.
- Det er en enkel konstruksjon, mens det er softwaren i bakkant som er avansert. Det gjør det blant annet mulig å plassere kasser på en smart måte slik at de er lett tilgjengelige. Vi er også de første ASRS-løsningen som kjører 100 prosent i skyen. Det betyr veldig liten lokal installasjon og høy driftssikkerhet og sikkerhet, samt rask oppgradering av ny funksjonalitet, sier Jonasson.
- I skyen bruker vi algoritmer for å beregne hele tiden hvor kassene bør stå i kuben for å få en optimal bevegelse av kassene, legger han til.
Foreløpige målinger viser ifølge Jonassen at det er mulig å øke plukkhastigheten fra under 50 plukkede ordrelinjer til over 200 i timen per plukker med Blue Robot.
- Alt er veldig avhengig av hva slags type ordre man operer med. Men de faktiske målingene vi gjør har vist en plukkeffektivitet på mellom 200-250 ordrelinjer i timen på en installasjon med én robot. Så har vi en modul på gang som vi ser at vi kan øke det en god del, men alt avhengig av hvor ofte hver kasse må fremføres. Så har effektiv håndtering av plukk og pakk på utsiden har mye å si også, sier Jonasson.
Enkel integrasjon
For at systemet skal fungere optimalt, er det en selvfølge at programvaren til Blue Robot jobber i samspill med kundens eksisterende programvare, enten det er ERP, WMS eller noe annet.
- Vi har åpne API-er som lett integreres mot WMS- eller ERP. Da vi integrerte mot Ongoging, som Lundeby benytter, brukte vi kun tre dager på hele prosessen, sier Jonasson.
Så har selvsagt læringskurven vært bratt det første året med drift av et helt nytt robotsystem, både for Blue Robot og Lundeby.
- Det er jo stadig noe, siden det er vanskelig å se for seg alle mulige scenarier på forhånd. Men Arnor og teamet er flinke til å kaste seg rundt, med utrolig god support og stor kompetanse blant grunnleggerne av selskapet. Det er noe av det som betrygget meg veldig da jeg fikk hilst på utvklingsgjengen, sier Helge Lundby.
Ulike bransjer
Selv om Nettvarehotellet er en netthandels 3PL, er det ikke bare den bransjen Blue Robot kan passe for sier Arnor Jonassen.
- Vi jobber med litt ulike moduler for å håndter plukk på forskjellige måter og tilrettelegger for ulike bransjer. Det re ikke bare logistikk og netthandel som er potensielle kunder. Det kan være industri, selskaper med produksjon og delelager. Vi ser også på hvor egnet produktet er innenfor matvareindustrien og landbruk, og hvordan det passer inn i kjøl og frys-miljøer, forklarer Jonasson.
Han tror at det er spesielt blant de litt mindre aktørene at Blue Robot først vil slå an, og understreker at de ikke ser seg som en direkte konkurrent til AutoStore, mens om et annet produkt for et annet marked.
- Det er andre etablerte som er gode i det litt større markedet. Vi satser på å ta nisjen med anlegg under 10.000 kasser. Samtidig har vi gitt tilbud på et anlegg 100 meter lengde og 20 meter dybde, sier han.
Blue Robot kan også enkelt kobles opp mot andre systemer, for eksempel ved at kassene settes på baner for transport til andre deler av lokalet. Selve roboten kan også potensielt operere utenfor selve gridet av kasser ved behov.
Bred erfaring
Bak Blue Robot står Arnor Jonasson nemlig i spissen for en gruppe på seks personer der alle har 15 til 20 års erfaring fra retail, e-handel, logistikk, programvareutvikling med tyngde innenfor cloud-teknologi, kunstig intelligens, maskinlæring, brukerorientert programvare og programvare for autonome roboter.
Neste skritt på veien for Blue Robot å levere flere anlegg i Norge, men tanken er å lynraskt ta skrittet ut av gamlelandet.
- Vi skal vokse i Norge og Skandinavia i 2022, så står Nord-Europa for tur. Vi har stor interesse fra blant annet India, USA og lenger sør i Europa. Først vil vi levere noen flere løsninger i Norge før vi går bredt ut, sier Jonasson.
Blue Robot er fullstendig norskutviklet og -produsert. Faktisk er alt tenkt, tegnet og laget i Vestfold og Telemark. Blue Robot har forretningsadresse i Sande, mens selskapet Cody i Skien står for produksjonen.
- Vi er stolte av å ha bygget opp selskapet og funnet partnere i Vestfold og Telemark. Det er godt gjort å finne all den kompetansen vi trenger i samme fylke, og det har vært artig å oppdage hvor mye bra kompetanse vi har i Norge, sier Jonasson.