Statslos Hermund Nielsen (t.v) og Kenneth Mathisen (t.h) fra Borg Havn under testkjøring i simulatorsenteret til Kongsberg Maritime i Trondheim. I bakgrunnen er en simulert sjødrone på vei inn til Nexans fabrikk i Halden.

Vil lage autonom og grønn Glomma-korridor

Målet er å redusere trafikken på riksvei 22 med ti tusen kjøretøy årlig og kutte 150 tonn CO2-utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Et nytt og banebrytende prosjekt vil forvandle Glomma til en miljøvennlig og bærekraftig transportåre ved hjelp av autonome, elektriske fartøy, opplyser Borg Havn. 

- Om vi får det til er det store spørsmålet. Nå har vi bare hatt forprosjektet for å se om detet kan fungere på Glomma, sier Kenneth Mathisen direktør for marked og terminallogistikk i Borg Havn til MT.

Dersom prosjektet ser dagens lys, kan gods som i dag går på riksvei 22 fra Borg havns havneterminal på Øra, ta Glomma nordover til Sarpsborg i stedet.

Forprosjektet har fått støtte fra Enova, og gruppa har blant annet bestått av  representanter fra Borg Havn, Kongsberg, Naval Dynamics, Massterly, og Kystverket.

Grønn elve-åre

Aktørene håper at det er mulig å gjøre gjøre Glomma til en grønn transportåre mellom Sarpsborg og Fredrikstad, som kan avlaste den lokale veiinfrastrukturen og kutte utslipp. Utfordringer her er tidvis stor vannføring i elva og strenge seilingskrav.

Prosjektet tar utgangspunkt i trafikkbelastningen på riksvei 22, der strekningen mellom E6 og havneterminalen på Øra er sterkt trafikkert og preget av tungtrafikk. Gjennomsnittshastigheten på østsiden av Glomma mellom Torp og Sellebakk er bare 30 km/t, noe som fører til forsinkelser, økte kostnader og betydelig miljøbelastning for næringslivets transporter. Ved å bruke autonome, elektriske godsdronefartøy planlegger prosjektet å flytte gods fra vei over til transport på elva i byområdet.

Målet er å redusere trafikken på riksvei 22 med ti tusen kjøretøy årlig og kutte 150 tonn CO2-utslipp.

Lærer av Asko

Eksempelvis kan en godsdroneløsning transportere last fra Borregaard direkte mellom havneterminalene i Sarpsborg og Fredrikstad uten behov for bemanning. Prosjektet håper også å bruke eksisterende fartøysmodeller, som Askos sjødroner som går mellom Horten og Moss. Slik kan både utviklingskostnader og implementeringstid reduseres, mener Borg Havn.

På sikt er målet å etablere et autonomt logistikknettverk som knytter havnene i Oslofjorden sammen via sjøveien, og dermed styrke sjøtransportens rolle i den intermodale verdikjeden.

Borg Havn har jobbet med å iverksette autonom skipstrafikk på Glomma tidligere, men siden 2019 har det vært stille frem til nå. 

Powered by Labrador CMS