Vectura effektiviserte med Dematic-løsning
Med ny automasjon kan Vectura fremskynde prosessene og levere enda mer effektiv service til kundene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dematic har fullført og levert et nyt automatisert pallebuffersystem
hos Vectura AS på Gjelleråsen. Systemet kan behandle opptil 150 paller i timen
og sekvensere opptil 460 paller, opplyser Dematic i en pressemelding.
Det nye systemet er en oppgradering av selskapets automatiserte pallelager på lageret på Gjelleråsen. Vectura leverer 50 millioner enheter årlig til Vinmonopolet, til grossister og til hotell- og cateringbransjene, og har en markedsandel på 52 prosent i Norge.
Det nye systemet gir Vectura en dynamisk palleekspedisjonsbuffer som introduserer høyere automatiseringsnivåer til ordreklargjørings- og ekspedisjonsoperasjonene.
– Med Dematics hjelp kan vi nå fremskynde prosessene våre og levere enda mer effektiv og responsiv service til kundene våre, sier Håvard Berg, IT-og forretningsutviklingssjef hos Vectura.
Det automatiserte buffer- og sekvenseringssystemet har blitt installert på en om lag 700 kvadratmeter stor mezzaninstruktur. Det opererer på to nivåer for å gjøre maksimal bruk av plassen. Pallene klargjøres og bufres på ett nivå og overføres deretter til ekspedisjonsområdet på det andre nivået med heis og transportvogner. Systemet behandler opptil 150 paller per time og kan sekvensere opptil 460 paller samtidig.
– Driften vår hadde aldri nedetid under hele installasjonsfasen, sier Håvard Berg.
Pandemien skapte imidlertid utfordringer underveis.
– Pandemien skapte mange utfordringer for å fullføre prosjektet etter planen. Men vi greide å fullføre det nye systemet gjennom gjensidig fleksibilitet og tillit. Sammen har vi banet vei for større produktivitet og høyere gjennomstrømning, sier salgssjef i Dematic, Finn Biller.