FORELØPIG TOMT: Sjef sentral logistikk i Felleskjøpet Roar Jørgensen gleder seg til å fylle det nye sentrallager med varer i løpet av vinteren.

Trygge og sikre forsyninger til Norges bønder

GARDERMOEN: Det blir en lang rekke automasjonsløsninger i Felleskjøpets nye sentrallager FLog. Men aller viktigst er HMS.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av vinteren skal Felleskjøpet Logistikk flytte inn et flunkende nytt logistikksenter på Gardermoen, rett over veien for det gamle lageret. Til FLog skal også lageret som huser store maskiner og reservedeler på Kløfta, skal flyttes til Gardermoen.

– Lageret på Kløfta var overmodent for utskiftning. Det var hypermoderne – i 1984, forteller sjef sentral logistikk Roar Jørgensen.

– Det viktigste for oss er servicenivå. På Kløfta gikk en av vareheisene i stykker i fjor. Da var 3000 reservedeler plutselig utilgjengelige, forklarer Jørgensen.

VELKOMMEN: Sjef sentral logistikk Roar Jørgensen (til høyre) og Victor Jonsson, leder drift, gleder seg til å ønske velkommen til et helt nytt logistikksenter.

HMS-fokus

Han prater mer enn gjerne om all den spennende innmaten som skal inn i det nye 20.000 m² store lageret, men han og ledelsen i Felleskjøpet har et viktigere budskap først. Nemlig sikkerhet.

– Felleskjøpet Agris hovedverdi er «Trygg hverdag». Inntjening skal ikke gå på bekostning av HMS, sier Jørgensen.

For å oppnå så trygge arbeidsforhold som mulig, er det iverksatt en gamification-løsning i en mobilapp for alle ansatte i Felleskjøpet. Her er det et program med tolv nivåer som alle ansatte må gjennomføre.

TEAMET: Halfdan Blytt (fra venstre), direktør produksjon og vareforsyning, Lasse Iversen, leder planlegging og utvikling, Kari Rojahn, leder driftsstøtte, Roar Jørgensen leder sentral logistikk og driftsjef Victor Jonsson foran AutoStore-anlegget som var i testfase da MT var på besøk.

Inne på det nye lageret får en HMS-vegg en sentral plassering. Den er bygget opp av deler som er til overs fra Autostore-anlegget som er i ferd med å monteres i det nye lageret.

– Her blir det daglige tavlemøter, med gjennomgang og utfylling av «grønt kors», som et verktøy som gir daglig fokus på sikkerheten. Det hele er forankret helt til topps i Felleskjøpet, sier Jørgensen.

Sikre forsyningene

Men en trygg arbeidsplass blir fort ingen arbeidsplass for de 80 medarbeiderne som får det nye lageret som arbeidsplass, om ikke effektivitet og konkurranseevne følger med på kjøpet. Det rigger Jørgensen og kollegene for i det nye logistikksenteret.

KORT TUR FOR FLYTTEBILEN: Fra kontorfløyen i det nye logistikksenteret, ser man tvers over veien til det gamle.

Det viktigste for Felleskjøpet er ikke likevel inntjeningen eller å holde kostnadene så lave som mulig på lagerdriften. Det viktigste er å sikre forsyningslinjene til eierne – 44.000 norske bønder.

– Hovedoppdraget vårt er å skape bondenytte. Leveringssituasjonen trumfer alt. Det er viktigere enn kostnadsfokuset, sier Jørgensen.

Likevel er folk flest i ferd med å oppdage Felleskjøpet som en leverandør også til vanlige forbrukere. Det har gitt en økning i detaljhandelen.

DETALJER: Dekoren på kontorene er selvsagt landbruksinspirert.

– Det blir ikke flere bønder. Det blir stadig færre. Hvem andre kan generere trafikk i butikkene? Jo vanlige folk, og dermed er det viktig å få dem inn i butikken, sier Jørgensen.

En av satsingene som har skapt mye volum den siste tiden, er kjæledyrfôr. Her har Felleskjøpet en egen moderne fabrikk i Vaksdal utenfor Bergen.

– Der har vi en fullintegrert verdikjede, og bruker kompetansen vår fra landbruk inn i en annen sektor, sier Jørgensen.

Autostore, AGV og skytler

FORELØPIG TOMT: AutoStore-anlegget skal i løpet av vinteren fylles med 30.000 kasser.

Men tilbake til det moderne logistikksenteret som er i ferd med å ferdigstilles. I begynnelsen av januar overtar Felleskjøpet første del, og to måneder senere overtas hele bygget. Foreløpig er det tomt i både reoler og i Autostore-anlegget, men her skal 50.000 lagerførte artikler inn og 1,4 millioner plukklinjer fordelt på 275.000 årlige ordre inn. I januar og februar skal de fleste varer flyttes over, med unntak av TTR (Traktor, Tresker og Redskap) fra Kløfta og sekkevarer fra Gardermoen.

I tillegg til en Autostore med 30.000 kasser og 26 roboter, har Felleskjøpet satset på en lang rekke smarte lagerløsninger.

GOD PLASS: Bak bygget har Felleskjøpet et stort uteområde med plass til traktorer, skurtreskere og annet landbruksutstyr.

Linde Robotics skal levere tre AGV-trucker sin skal benyttes til mellomtransport fra varemottak til innlagring og fra ferdig plukk til utlast. Det vil frigjøre ansatte til viktigere oppgaver som varemottak og innplassering.

– Vi fant ut at vi har 6000 kilometer i året med bare tomkjøring. Her skal AGV-ene inn og gjøre jobben, sier Jørgensen.

Det er EAB som har levert alt av reoler i det nye lageret, og den svenske leverandøren leverer også gjennomløpsreoler og et skyttelanlegg.

– Vi har satset på gjennomløpsreoler for det 80 til 100 største fôrproduktene våre, for å sikre first in first out-prinsippet med tanke på holdbarhet. I tillegg har vi en dypstabel med Radioshuttle fra EAB som gir høy utnyttelsesgrad og er mindre arbeidskrevende, forklarer Jørgensen.

Effektivitetsgevinst

Alle investeringene og samlokaliseringen ender opp med en pen effektivitetsgevinst for Felleskjøpet.

– Vi får stordriftsfordeler ved å slå sammen to driftsorganisasjoner. Vi får færre lederfunksjoner. Alle fast ansatte blir med oss videre – fordi vi skal øke aktiviteten – men vi vil redusere innleie av vikarer. I tillegg er AutoStore-effekten er ganske stor. Et skift i AutoStore her tilsvarer fort det vi gjør på Kløfta i på en dag med langt flere mennesker, sier Jørgensen.

I løpet av vinteren skal Felleskjøpet flytte fra dagens 12.000 m² lager i Brages veg 2 på Gardermoen, over veien til Brages veg 1–5 et bygg som blir på 20.000 m² i tillegg til et utelangringsområde på 22.500 m². Fleksibilitet i flytteprosessen er sikret ved at det er Olav Thon Eiendom som er utleier begge steder. Egentlig var planen å flytte virksomheten til en ny lokasjon på Kløfta, men Olav Thon Eiendom kom på banen og foreslo den nye tomten i Brages veg.

I bygget skal også den såkalte FK-skolen inn. Dette er et opplæringssenter for Felleskjøpets serviceteknikere. Her lærer de seg hvordan utføre service og reparasjoner på de ulike maskinene Felleskjøpet selger, som traktorer og skurtreskere.

Med 20.000 m² under tak, og et stort uteområde, mener Jørgensen at Felleskjøpet har bygget kapasitet for en god stund fremover.

– Vi går inn nå med 60 prosent utnyttelse nå, så vi lever godt de neste årene. Men det er mulighet til å bygge på, så om det ikke skjer noe ekstremt de neste 5–10 årene klarer vi oss godt med dette anlegget, sier Jørgensen.

Stor transportkjøper

Selv om det er solide dimensjoner på det nye anlegget på Gardermoen, går faktisk de aller største volumene utenom sentrallageret. Felleskjøpet produserer blant annet én million tonn kraftfor og 300.000 tonn gjødsel årlig. Det volumet går ikke via sentrallageret.

– Felleskjøpet kjøper vel transport for rundt 900 millioner kroner i året, og distribusjonen herfra ligger vel på rundt 70 millioner, forklarer Jørgensen.

Hen rekker for øvrig bare så vidt å få igjen pusten etter flytting før et nytt stort prosjekt skal gjennomføres neste år, nemlig å bytte ERP-system. I dag kjører Felleskjøpet på et egenutviklet system, men fra og med januar skal Microsoft Dynamics 365 FO inn.

Powered by Labrador CMS