14 utvalgte lagerprodukter
IFOY: Av totalt 29 nominerte har juryen plukket ut 14 finalister til «internlogistikkens Oscar».
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifoy står for International Intralogistics and Forklift Truck of the Year, og har siden 2013 årlig kåret de beste produktene innen internlogistikk. Opprinnelige var det mer eller mindre en ren truck-kåring, men de siste årene har det utviklet seg til kåringer i ulike klasser innen internlogistikk, som AGV-er, ulike programvareløsninger og andre nyvinninger.
Årets nominerte består av 14 ulike produkter og løsninger fra 12 produsenter, valgt ut fra totalt 29 innsendte forslag.
– De nominerte gjenspeiler den reisen intralogistikk er på inn i fremtiden: i tillegg til gaffeltrucker og lagerteknologi, spiller automatiserte, integrerte løsninger, programvare og autonome mobile roboter (AMR) sentrale roller. Finalerunden med internasjonale finalister i øverste klasse, vil bli veldig spennende, sier Anita Würmser, leder av Ifoy-juryen.
De nominerte produktene kommer fra produsentene Cargotec Engineering, Jungheinrich (2), Locus Robotics, Magment, NAiSE, Noyes Technologies, robominds, SICK, SSI SCHÄFER, STILL (2), stow robotics og SYNAOS
Alle finalistene vil gjennomgå en grundig testprosess før juryen avgir sine stemmer. I Ifoy Test bruker eksperter en standardisert prosedyre for å måle kandidatenes nøkkeltall. Deretter gjøres en innovasjonssjekk spesialister fra Dortmund Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), Universitetet i Dresden og Technische Universität München. Til slutt skal 26 jurymedlemmer fra 20 land selv prøve de ulike produktene og studere resultatene fra undersøkelsene før en avgjørelse tas.
Moderne Transports redaktør Øyvind Ludt er juryens norske medlem, og vi kommer med rapport etter å ha prøvd løsningene i mars – om pandemien står oss bi.
Det viktigste kriteriet for å vinne er at kandidaten tilfører noe nytt og nyttig i sitt segment. Vinnerne vil bli annonsert 30. juni.
Vi har tatt en kjapp forhåndskikk på de nominerte produktene:
Trucker og spesialkjøretøy:
Moffett E5 25.4 NX – Cargotec
Lastebilmontert elektrisk fireveistruck fra den tradisjonsrike irske produsenten Cargotec. Dette er andre generasjon av den aller første elektriske lastebil-monterte gaffeltrucken.
Jungheinrich ERD 220i
ERD 220i er en ultrakompakt lagertruck med litiumbatterier og mulighet til å transportere to paller på en gang. Romslig plattform med vegger som beskytter føreren fra tre sider. Blant innovasjonene Jungheinrich selger inn trucken med, er den ekstremt kompakte størrelsen, samt en rekke smarte løsninger. Som for eksempel at trucken merker når den kjører inn i en lastebil, og automatisk reduserer hastigheten og slår på ekstra belysning.
Automatiserte kjøretøy:
Jungheinrich EKS 215a
EKS 215a er en førerløs truck med løftehøyde opptil seks meter. Dette er den første AGV-en fra Hamburg-produsenten som er bygget som AGV fra bunnen av. Et integrert sikkerhetssystem muliggjør smidig samhandling med manuelle aktører i blandede miljøer.
Locus Robitcs AMR Solution
Amerikanske Locus Robotics har levert en Robot-as-a-Service-løsning (RaaS) som de hevder betaler seg i løpet av seks til åtte måneder. Konseptet er en plattform som bruker proprietær optimalisering av algoritmer og sanntidsdata fra driften til å koordinere samhandlingen mellom arbeidere og autonome roboter (AMR). Her vil kunden ikke kjøpe systemet, men egentlig ansatte robotene til å gjøre jobben.
Startups:
Magmet
Magmet leverer dynamisk og trådløs lading for kjøretøy på lageret. En patentert betong som kan gjøres magnetisk, gjør at gulvet kan gjøres om til en robust ladeplate. Dette gjør at gaffeltrucker, AGV-er og AMR-er kan lades under arbeidet. Det gjør at batteristørrelsene, og dermed investeringskostnaden på kjøretøyene, kan reduseres betraktelig. Dessuten trengs ikke lenger ladestopp.
NAiSE TRAFFIC
Dette er et produsent-uavhengig transport og ordresystem. Den grunnleggende funksjonen i systemet er en patentert måte å lokalisere alle elementer på lageret – kalt NAiSE RTLS. Systemet har altså oversikt over hvor alle kjøretøy, både autonome eller konvensjonelle, og mennesker befinner seg. Det kan således analysere situasjonen og sikre en mer effektiv og tryggere materialflyt i et kombinert miljø med AGV/AMR og manuelle trucker.
NoyesStorage
Produsenten kaller dette verdens første robotdrevne, ultrakompakte, automatiserte og fleksible nanologistikksystem for urban logistikk. Målet er å kunne muliggjøre bærekraftig forbruk i en stadig mer urban verden. Lagersystemet trenger så lite som ti kvadratmeter for å lage en liten automatisert lagerenhet, og kan lagre opptil 2000 SKU på en gulvflate på bare 30 m² og takhøyde på to meter. Produsenten hevder også at plukktider ned på mellom fem og ti sekunder per produkt er mulig.
Roboter
robominds. NEUROS
Dette er et industrialisert operativsystem for intelligent robotteknologi, som gjør at man slipper programmering men kan bruke parametere og konfigurasjon i stedet. Det hele gjør det lettere å tilpasse individuelt, og man kan laste ned nye egenskaper til robotene via det produsenten kaller en «Skill Store».
e.scala
e.scala fra belgiske Stow Robotics er et robotbasert gods-til-mann lagrings- og plukksystem for små og mellomstore produkter. Robotene beveger seg i tre dimensjoner i en kube på et patentert skinnesystem. Produsenten forteller om rask implementering og lave investerings- og driftskostnader.
Integrert lagerløsning
SSI Schäfer – Ikea Project Flat Pack Picking
Plukk av flate pakker passer Ikea som hånd i hanske, og SSI Schäfer har levert en helt ferdig løsning som gir mulighet til å effektivt og automatisert plukke større, flate pappesker. Et kransystem gjør at de tunge pakkene plukkes effektivt, og eliminerer uergonomiske oppgaver for de ansatte. Systemet er effektivt og let skalerbart.
Still – automatisert utvidelse av lageret til Hase Safety Workwear
Still utvidet lageret til arbeidsklærprodusenten Hase med 10.000 palleplasser. I prosessen ble konvensjonelle Still-trucker erstattet med kraftigere og automatiserte trucker med teleskopgafler. Samtidig ble avansert programvare brukt for å optimalisere kjørerutene, som igjen førte til økt effektivitet.
Special of the year
PACS
Dette star for PAllet Classification System og levers av produsenten SICK. Systemet automatiserer prosessen med å sortere paller. Produktet springer ut av en kundes utfordring med å manuelt kontrollere om hver enkelt pall tilhører en lastbærerpool. Nå kan dette avgjøres av et system med kameraer og tilpasset programvare.
Still – DSR
DSR står for Descend Speed Regulation og er Stills assistansesystem for trekktrucker som kjører bratte nedover bakker, spesielt nyttig når man kjører tunge lass.
Synaos IMS – Vehicle Localization
Et system som gir oversikt over hvor manuelle trucker befinner seg i lageret. Synaos bruker et sett sensorer med kameraer, og i stedet for å benytte UWB eller LIDAR brukes en teknologi kalt Visual Odometry.