Jungheinrich og SSI Schäfer til topps
Torsdag kveld ble «internlogistikkens Oscar-priser» delt ut i München.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifoy (International Intralogistics and forklift of the year) anses som den viktigste prisen innen internlogistikk i verden, og deles ut årlig i ulike kategorier. Ifoy feirer i år tiårsjubileum, og i juli ble pris-seremonien arrangert i BMW World i München.
- I 2022 har finalistene nok en gang presentert topp-produkter i konkurransen som vil forme fremtidens internlogistikk, sier juryleder Anita Würmser.
I år ble det delt ut priser i seks ulike kategorier, lagertruck/spesialkjøretøy, AGV/AMR, Robot, Startup, integrert logisitikkløsning og spesialkategori, og fokus er i stor grad på automasjon og robotløsninger.
Alle kandidatene gjennomgår grundige vitenskapelige og praktiske tester, og vinnerne kåres av en internasjonal jury bestående av 23 logistikkjournalister fra 18 land. Moderne Transports redaktør Øyvind Ludt er det norske medlemmet i juryen.
Her er en oversikt over vinnerne i de ulike kategoriene.
Lagertruck/spesialkjøretøy
Jungheinrich ERD220i: Dette er den eneste relativt konvensjonelle truckens om vant i år. ERD 220i er en ultrakompakt lagertruck med litiumbatterier og mulighet til å transportere to paller på en gang. Romslig plattform med vegger som beskytter føreren fra tre sider. Blant innovasjonene Jungheinrich selger inn trucken med, er den ekstremt kompakte størrelsen, samt en rekke smarte løsninger. Som for eksempel at trucken merker når den kjører inn i en lastebil, og automatisk reduserer hastigheten og slår på ekstra belysning.
AGV/AMR
Locus Robotics AMR: Amerikanske Locus Robotics har levert en Robot-as-a-Service-løsning (RaaS) som de hevder betaler seg i løpet av seks til åtte måneder. Konseptet er en plattform som bruker proprietær optimalisering av algoritmer og sanntidsdata fra driften til å koordinere samhandlingen mellom arbeidere og autonome roboter (AMR). Her vil kunden ikke kjøpe systemet, men egentlig ansatte robotene til å gjøre jobben.
Startup
NoyesStorage: Produsenten kaller dette verdens første robotdrevne, ultrakompakte, automatiserte og fleksible nanologistikksystem for urban logistikk. Målet er å kunne muliggjøre bærekraftig forbruk i en stadig mer urban verden. Lagersystemet trenger så lite som ti kvadratmeter for å lage en liten automatisert lagerenhet, og kan lagre opptil 2000 SKU på en gulvflate på bare 30 m² og takhøyde på to meter. Produsenten hevder også at plukktider ned på mellom fem og ti sekunder per produkt er mulig.
Robotene er svært små og rimelige, og leies av produsenten. Dersom en robot trenger vedlikehold, kan den tas ut av anlegget og sendes til produsenten eller en partner for nødvendige reparasjoner, mens kunden da får tilsendt en ny robot. I høysesonger kan kunden velge å leie flere roboter for å få fart på systemet, men levere dem tilbake når julerushet er over.
Robot
Robominds.NEUROS: Dette er et industrialisert operativsystem for intelligent robotteknologi, som gjør at man slipper programmering men kan bruke parametere og konfigurasjon i stedet.
Det hele gjør det lettere å tilpasse individuelt, og man kan laste ned nye egenskaper til robotene via det produsenten kaller en «Skill Store» - som praksis fungerer litt som Apples App Store der kunden kan kjøpe de egenskapene som trengs.
Integrert lagerløsning
SSI Schäfer – Ikea Project Flat Pack Picking: Plukk av flate pakker passer Ikea som hånd i hanske, og SSI Schäfer har levert en helt ferdig løsning som gir mulighet til å effektivt og automatisert plukke større, flate pappesker.
Et kransystem gjør at de tunge pakkene plukkes effektivt, og eliminerer uergonomiske oppgaver for de ansatte. Systemet er effektivt og lett skalerbart. Ifølge Ikeas egne tall, kan de med løsningen plukke 3000 flere kundeordre per uke enn tidligere.
Spesialkategori
Synaos IMS – Vehicle Localization: Et system som gir oversikt over hvor manuelle trucker befinner seg i lageret. Synaos bruker et sett sensorer med kameraer, og i stedet for å benytte UWB eller LIDAR brukes en teknologi kalt Visual Odometry. Systemet gjør det svært enkelt å få oversikt over hvordan truckflåten brukes, og også lage kart over hvor på lageret det er mye trafikk – slik at driften kan optimaliseres. Nøkkelen ligger i rimelig hardware og smart programvare.
Nedenfor ser du en oversikt over alle årets kandidater, med testernes karakterer i ulike kategorier og korte stikkord om hver løsning: