Partnerne Steffen Larvoll (f.v.), Helge Johannessen og Tom Jarle Dehkes i NovaRetail.Foto: Glenn Lund
NovaRetail traff markedsbølgen for lagerautomasjon
Halvannet år har gått siden den fagtunge trioen slo sine hoder sammen og dannet NovaRetail AS, et konsulentselskap med fokus på automasjonsløsninger for norske lagerbedrifter. Ferske regnskapstall viser at det var et riktig valg.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Halvannet år har gått siden den fagtunge trioen slo sine hoder
sammen og dannet NovaRetail AS, et konsulentselskap med fokus på
automasjonsløsninger for norske lagerbedrifter. Ferske regnskapstall viser at
det var et riktig valg.
En omsetning på drøyt 5,4 millioner kroner og et pent
overskudd på cirka 250.000 kroner har gitt selskapet en pangstart.
- Vi så et behov i markedet for en spisset norsk rådgivertjeneste
med bestillerkompetanse innen lager- og automasjon, forteller Tom Jarle Dehkes.
«Vi» i denne sammenheng er nevnte Dehkes, og kompanjongene
Steffen Larvoll og Helge Johannessen som alle er likeverdige partnere i
selskapet.
Sammen har trioen mange tiårs erfaring fra norsk lager- og
automasjonsbransje i leverandørselskaper som Swisslog, Dematic, Lager &
industrisystemer (SSI Schäfer) og Solwr (tidligere Driw). Men det betyr naturligvis
ikke at tidligere arbeidsgivere og løsninger trioen har solgt inn i tidligere
arbeidsforhold særbehandles.
- Vi skal sørge for at kunden får den løsningen som er best
tilpasset sitt business case, uavhengig av både merker og teknologi, forteller
Dehkes.
Varehandelen utgjør det største kundemarkedet, men selskapet
bistår også industribedrifter og tradisjonelle 3PL-leverandører samt utviklere
av lager- og logistikkbygg.
- Komplementerende ferdigheter
- Før vi slo oss sammen fant vi ut at vi hadde en god
personkjemi og at vi utfyller hverandre godt. Mens min styrke er innen
rådgivning og prosjektledelse, har Steffen sin spisskompetanse innen forretningsutvikling
og det strategiske, og Helge er helt rå på det tekniske innen lagerautomasjon
etter mange år som seniordesigner der han har sittet og tegnet flere av de mest
tekniske lagerløsningene i Norge. Vi er en god match. Det er også derfor vi
selger oss inn som et team til kundene og ikke som enkeltkonsulenter, forteller
Dehkes.
- For vår del var timingen veldig riktig. Automasjon var –
og er – i vinden. Retailbransjen var et naturlig satsingsområde, med flere som
satser på netthandel og ser behov for å automatisere. Og mange aktører som
satser på en flerkanalstrategi der samme lager skal betjene både B2B-plukk til
butikk og nettkunder med B2C-plukk av enkeltordre, forteller kollega Steffen
Larvoll.
- Sparer leverandørene for tid og kostnader
At den erfarne trioen skulle være en god sparringspartner
for kundene var det aldri tvil om. Da var de mer usikre på mottagelsen de ville
få av tidligere bransjekolleger og konkurrenter i leverandørmarkedet.
«Andedammen» er tross alt ganske liten innen dette segmentet.
- Det har gått veldig bra. Og en av årsakene er nok at også
leverandørene ser en verdi i at kundene har god bestillerkompetanse. Det er
mange potensielle leveranser ute i markedet, og som leverandør har man ikke
ressurser til å bli med på alt. Siden vi som regel bidrar til at
screening-prosessen for alternative løsninger går fortere, betyr jo det også at
salgsløpet kortes ned for leverandørene. Jo mer konkrete henvendelser og
spesifikasjoner de får, jo mer tid sparer vi de for, legger han til.
Konsulentselskapet har rukket å få mer enn 20 selskaper på
kundelisten. Oppdragene varierer stort i både lengde og omfang.
- Noen har vi jobbet tett med i over et år og har løpende
avtale med, mens andre er mer stunt-preget der vi kommer inn og gjør en 40
timersjobb for kunden knyttet til ett konkret business case, forteller Dehkes.
- Er det noen planer om å utvide virksomheten?
- Vi får se. Det er begrenset hvor mye vi tre kan ta på oss.
Vi er ikke fremmed for å ansette om vi finner en god match, er svaret.
I disse dager arrangeres LogiMat-messen i Tyskland, og
trioen vil som vanlig være på plass i Stuttgart for å oppdatere seg på siste
skrik innen lager- og automasjonsløsninger.
- Hva slags trender ser man i markedet?
- Et hovedtrekk er at det utvikles enklere og billigere
løsninger. Det bidrar til å senke terskelen for bedrifter til å investere i
automasjonsteknologi. Et annet utviklingstrekk er at det blir mer og mer fokus
på fleksibilitet. At automasjonsløsninger kan skaleres opp og ned og håndtere
endrede behov, forteller Helge Johannessen.
- I retailmarkedet har man de siste par årene sett en klar
trend der fokus på topplinjevekst er avløst av et større fokus på
kostnadsreduksjon etter hvert som tilgangen på kapital har blitt strammet inn.
Det betyr ikke at det er mindre investeringsvilje innen automasjon. Tvert imot.
Når husleie, strøm og lønnskostnader øker ser bedrifter enda større verdi i å kutte
lønnskostnader og redusere kostnad per plukk, sier Steffen Larvoll.