Dobbeltseier for Jungheinrich
DORTMUND: Jungheinrich vant to av prisene da internlogistikkens mest prestisjefylte innovasjonspriser ble delt ut i Dortmund.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifoy (International Intralogistics and forklift of the year)
anses som den viktigste prisen innen internlogistikk i verden, og deles ut
årlig i ulike kategorier. Totalt 23 produkter fra 21 ulike produsenter var i år
nominert og godkjent som kandidater i sju ulike kategorier.
Da prisene ble delt ut i Dortmund 22. juni, satt Jungheinrich igjen som den store vinneren med seiere i begge kategoriene de deltok i. I tillegg vant Agilox, Crown, DS Automation, Hunic og Still en pris hver. Konkurransen i de ulike kategoriene var hard, ifølge juryleder Anita Würmser.
– Allerede under Ifoy Test Days var det fremragende nivået til årets finalister tydelig. Deres produkter og løsninger vil sette en fremtidig benchmark for moderne logistikksentre, sier Würmser.
Alle produktene som søker om å bli kandidat til en Ifoy-pris går først gjennom en screeningprosess, der innovasjonsnivå blir sjekket. De som overlever den prosessen må så godkjennes av juryen, som består av 24 fagjournalister i logistikktidsskrifter fra 18 land. Redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, er eneste skandinaviske jurymedlem.
Deretter blir kandidatene utsatt for en streng innovasjonssjekk utført av ledende eksperter innen relevante fagfelt – blant dem Moderne Transports egen trucktester, Theo Egberts. Alle kandidatene undersøkes nøye, og måles opp mot sine konkurrenter i markedet. Bringer de noe nytt, innovativt og ikke minst nyttig, så ligger de godt an.
Hvis du vil lese en lengre rapport om vinnerne og se juryens vurdering, kan du laste ned en pdf-rapport her.
Her er vinnerne:
Høytløftende lagertruck
Vinner: Crown SP 1500
Kandidat: Combilift Aisle Master-OP
Dette er en «mann-opp» høytløftende plukktruck som setter en helt ny standard når det gjelder sikt fra førerplassen. Vinduer på helt riktige steder, blant annet i gulvet på førerplatået, gjør at alle ytterpunkter av trucken er lett synlige. Det føles luftig, oversiktlig og trygt. Styrehåndtak i begge retninger gjør den svært lett å kjøre både forover og bakover med full kontroll.
Lavtløftende lagertruck
Vinner: Still EXH 16
Kandidat: Raymond 8910
Den nye lavtløftende palletrucken fra Still har mange små nye innovasjoner, og er svært kompakt. Ledehendelen med en ny skjerm med informasjon som potensielt kan være nyttig for operatøren, er en oppgradering. Trucken er kraftig, rask og stillegående.
Lagerrobot
Vinner: Jungheinrich PowerCube
Kandidater: Volume Dive, Airrob
Jungheinrichs kubelagringssystem ble lansert på Logimat i 2022 og representerer et helt nytt segment for Hamburg-produsenten. Systemet er en slags Autostore der kassene kan hentes ut to og to fra undersiden. Fordelene med å hente ut kassene fra undersiden, er at stabelen med kasser kan være høyere og også tilpasses for eksempel skråtak uten at plass går til spille. Det muliggjør 12 meter høye grid av kasser, og uovertruffen plasseffektivitet. Systemet er foreløpig kun i drift hos Jungheinrichs testkunder.
AGV/AMR
Vinner: Agilox ODM
Kandidater: AMR IL 1200, F41000C, Automatic Trolley AT100
ODM står for Omnidirectional Dolly Mover, og dette er en smart liten smidig sak som kan frakte småtraller med en vekt på opptil 300 kg. Den trenger ingen ekstern infrastruktur for navigasjon. Å komme i gang med den første AGV-en tar kun 12 timer, og ytterligere kjøretøy tar kun 15 minutter før de begynner å utføre jobben.
Internlogistikk-programvare
Vinner: Arcos by DS Automation
Kandidater: FFZ-KPI, IdentPro WES
Østerrikske DS Automation gjør med ARCOS det mulig for ulike enheter å operere som AGV-er eller AMR-er. Med hjelp av såkalt «planlagt autonomi» skal fordelene med begge de to ulike autonome løsningene kunne kombineres.
Start up of the Year
Vinner: Hunic Soft ExoLift
Kandidater: FF Fördersysteme, Loady, Predimo Computed MyoGraphy, ORTLS Sentics
Eksoskjellett har vært en «greie» de siste årene, som et system som kan avlaste lagerarbeidere med fysisk krevende oppgaver. Det som gjør Hunics løsning unik, er at den ikke har noen motor eller egen energi, men bruker strikker til å lagre energi – for eksempel når man bøyer seg ned for å plukke opp en kasse. Den lagrede energien hjelper så arbeideren tilbake opp.
Årets spesialkategori
Vinner: Jungheinrich addedView
Kandidater: Nimmsta Light Tags, Kemaro K900,
Jungheinrich har montert et HD-kamera på truckgaffelens om automatisk og lynraskt leser strekkoder. Systemet forteller dermed via en skjer i trucken om man er på rett lokasjon og plukker riktig produkt – uansett om det er 12 meter over bakken. Riktig strekkode lyser tydelig opp i grønt, alle andre i tydelig rødt. Systemet gjør også at håndskanning ikke trengs, og sender og henter informasjon til og fra et hvilket som helst WMS-system. Feilplukk vil bli redusert til et minimum og problemer med at en pall settes på hyllerad fem i stedet for seks bør så godt som forsvinne.