Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Det neste som rører seg på lageret
DORTMUND: Gafler uten truck, AGV-løsning som programmeres som en kassettspiller, smartere transportbånd og fjernstyring av trucker er blant innovasjonene som ble vist frem under Ifoy Test Days i Dortmund.
Video om Ifoy Innovation Check.
Ifoy (International Intralogistics and forklift of the year) anses som den viktigste prisen innen internlogistikk i verden, og deles ut årlig i ulike kategorier. I 2025 er 21 produkter fra 15 ulike produsenter nominert i åtte ulike kategorier.
Det er et tydelig inntrykk at gaffeltrucker nærmer seg noe i nærheten av å være optimert. Truckene som er kandidater i årets Ifoy er svært gode produkter, men svært få av dem, om noen, har egentlig noen virkelige nyheter å by på. De er gjerne litt bedre, litt mer effektive, litt mer komfortable og litt mer brukervennlige. Eventuelt er de gjort litt enklere og rimeligere i bruk. Men de løser oppgavene sine på stort sett nøyaktig samme måte som eldre trucker.
Det samme gjelder faktisk også de mobile robotløsningene som er med. Det er smarte løsninger, men mye av tankegangen og teknologien har vi sett før.
De aller mest spennende løsningene finner vi etter min mening i kategoriene Årets startup og «Special of the Year». På de neste sidene velger jeg derfor å se litt nærmere på disse løsningene, samt et par andre produkter jeg mener bringer noe virkelig nytt til torgs.
EP X Mover EXP

VI kan begynne med EP Equipments kandidat i lagerrobot-kategorien – X Mover EXP. Dette er omtrent den enkleste formen for automasjon jeg har vært borte i. Dette er i utgangspunktet en håndholdt palletruck, utstyrt med rimelig og lett programmerbar automasjon tiltenkt enkel A til B-transport av paller.

For å programmere trengs én ansatt, seks knapper og fem minutter. I praksis plukker operatøren opp pallen med trucken, trykker «record» på programmeringspanelet, og kjører den ønskede ruten manuelt. Skiftes kjøreretning underveis, må en ny knapp trykkes, og når man er fremme setter man pallen ned, og returnerer til utgangspunktet med trucken, før man lagrer «opptaket». Nå er trucken programmert. For å utføre transporten automatisk, plukker operatøren fortsatt opp pallen manuelt og setter trucken på startlokasjonen. Deretter er det bare å trykke på «play». Da kjører trucken av seg selv, setter fra seg pallen på angitt sted, og returnerer. Enklere blir det ikke.
Det medfører også at systemet har visse begrensninger. Bare én rute kan programmeres om gangen, og pallen må plukkes opp manuelt. Dessuten må det være operatører som kan ta pallen videre fra endestasjonen før trucken kommer med neste pall – for den settes på samme sted hver gang.
Systemet trenger ingen komplekse it-systemer eller wifi, men navigerer etter reflektorpunkter i taket. Med en angitt pris på 12.000 euro, er dette kanskje den enkleste og rimeligste «AGV-løsningen på markedet.

Aluco Strix
Denne løsningen kombinerer en scanneportal for gods med bearbeiding av varedata og rute- og transportplanlegging, forteller gründer Saskia Reuter. Systemet består av tre deler som henger sammen. Først en portal som skanner en pall på vei inn i lageret i fart, på truckgaflene. Pallen måles og veies, strekkoder gjenkjennes, farlig gods-merking og lastbærer registreres. Disse dataene sammenlignes så med masterdata som mottakeren har tilgjengelig for hva som SKAL være på pallen, og registrere eventuelle avvik, samtidig som de målte dataene legges inn i systemet.
Dermed «renses» datakvaliteten og feil og avvik unngås, samtidig som det kan danne grunnlag for fakturering om godset ikke er som beskrevet av avsender. Alt dette datagrunnlaget kan så brukes til å planlegge lagring i automatiske lagerløsninger, eller å automatisere utsendelse og ruteplanlegging for godset i neste steg. Det som gjør systemet unikt er den utmerkede systematiske koblingen mellomv maskinvare, AI og nøyaktig målebaserte evaluering med videre håndtering og optimalisering av prosessene.

Interroll MCP Play
Interroll MCP PLAY er en ny oppgradering av Interrolls modulære transportbåndsystem (MCP), som gjør det enklere, raskere og mer energieffektivt å implementere og styre transportbånd i automatiserte materialhåndteringssystemer.
Sammenlignet med tidligere løsninger forenkler systemet oppsett og drift og øker kapasiteten med opptil 100 prosent ved å optimalisere vareflyten. Samtidig sparer systemet rundt 30 prosent av strømforbruket, mye fordi det som transporteres på båndet aldri stopper opp. Farten justeres dynamisk underveis slik at energikrevende start og stopp unngås. Med den nye «Flowing Merge»-funksjonen reduseres hastigheten før sammenslåing av transportbånd i stedet for å stoppe varene helt. Dette gir jevnere vareflyt og mindre mekanisk slitasje.
Programvaren lar brukerne enkelt overvåke, konfigurere og analysere systemet via intuitive verktøy og automatiserer og digitaliserer på den måten prosessen. Ekspertene og testpanelet mener at Interroll med denne løsningen setter en ny standard for modulære transportbånd-løsninger.

Ecoro P2X
Dette er en løsning som kanskje ser enda litt stiligere ut enn den egentlig er – en slags sportsbil for paller. Ecoro P2X er utviklet for effektiv pallehåndtering på et større område, for eksempel interntransport på en fabrikk eller et stort lager. Tanken har vært å utvikle en effektiv og svært rask transportmetode, uten at den blir for dyr.
Kjøretøyet er bygget hovedsakelig med bil-deler, noe som reduserer kostnadene, og kjører autonomt på en avgrenset og dedikert vei. Dette gjør at P2X kan holde svært høy hastighet – opptil 60 km/t i timen ifølge produsenten.
Modellen som var ustilt under testdagene hadde et sportsbil-preg, men den endelige løsningen vil nok se enklere ut, opplyses det.
Filics Unit
Filics gjør noe flere har prøvd på tidligere, men uten å lykkes – nemlig å lage truck-gafler som operer helt på egen hånd. Nå ser det ut til at teknologien har kommet langt nok til at dette faktisk er mulig å få til. To separate enheter, som ser ut som hver sin litt brede truck-gaffel, opererer sammen for å flytte en pall. På den måten fungerer de på samme måte som en typisk AMR, men Filics system har et paråpenbare fordeler.

For det første kan de plukke opp en pall fra gulvet, og er ikke avhengig av en overleveringsstasjon der pallen allerede er løftet opp for å hente pallen.
For det andre kan gaflene kjøre gjennom én pall, for å lukke opp pallen bakenfor og kjøre den ut sidelengs. Dette gjør systemet veldig fleksibelt og åpner også for en annen unik mulighet, nemlig automatisk og lynrask lasting av en lastebil eller container.

En liten flåte av Filics Units kan kjøre en hel rekke av paller inn i en lastebil i én felles bevegelse, fordi de uavhengige gaflene finner veien ut igjen under pallene. På den måten kan en lastebil i teorien lastes full på under fem minutter. For å få til dette må rett nok systemet oppgraderes noe sammenlignet med det vi fikk se i Dortmund, blant annet må gaflene har lett høyere bakkeklaring og litt mer robuste hjul, for å sikre at de klarer transport over ramper etc.
Dagens løsning har en løftekapasitet på ett tonn, og en batteritid på seks timer. Filics Unit brukes allerede av Bosch på en av selskapets fabrikker, og en løsning til er straks oppe og går hos DHL. Gründer Julius Lutzen forteller at de forventer å sette i drift Filics Units på rundt ti lokasjoner i løpet av 2025.

ENABL
Om du er en fast leser av Moderne Transport, har du sannsynligvis hørt om den norske startupen Hive Autonomy, som utvikler et system for fjernstyring og automasjon av gaffeltrucker og nylig inngikk partnerskap med Toyota Material Handling Norway. Enabl gjør omtrent akkurat det samme. De tilbyr fjernstyring av trucker, og helt autonome operasjoner, som en tjeneste. Operatøren som fjernstyrer truckene kan sitte hvor som helst i verden, så lenge nett-tilgangen er rask og stabil nok.
Ekspertenes dom
Alle de 21 produktene som er nominert er testet og analysert grundig av eksperter. Først er de silt ut fra en større søkerbunke for å bli funnet verdige som kandidater. Deretter er de grundig analysert og testet, og sammenlignet med de løsningene som finnes i markedet i dag. Testene er utført av ledende forskere og ingeniører hos Frauenhofer IML, samt de tekniske universitetene i Dresden og München. I tillegg er truckene kjørt og grundig testet av vår egen truck-tester her i Moderne Transport – Theo Egberts.
Disse testene og undersøkelsene resulterer i en grundig rapport, der kandidatene har fått karakter i fire ulike kategorier: Markedsrelevans, kundenytte, innovasjon og funksjonalitet.
Her finner du «karakterkortet» til årets kandidater, samt noen stikkord om hver løsning:
(Klink på lenken i stikkord-kolonnen for få lese fyldig rapport på engelsk og tysk om hvert enkelt produkt)