Stadig mer automatisk hos Jungheinrich
STUTTGART: Automatiserte løsninger i mange varianter dominerte standen til Jungheinrich under Logimat. Terskelen for å automatisere blir stadig lavere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jungheinrich er først og fremst kjent for sine solide gule
gaffeltrucker, og er en av de virkelig store truckprodusentene. På Logimat er
det imidlertid de mer automatiserte løsningene som står i fremste rekke.
I fjor ble kubelagringssystemet PowerCube lansert, og en iøynefallende installasjon av systemet sto utstilt i år også. Å få se en slik konkurrent på det norske markedet, er imidlertid et stykke unna. Det er foreløpig kun hos utvalgte testkunder sentralt i Tyskland at PowerCube skal installeres og testes. Den norske organisasjonen får ikke grønt lys for å begynne salget før tidligst senere i år.
Ny, snerten AMR
Det hindrer ikke at Jungheinrich viser frem ytterligere automatiserte produkter i år. Hovedrollen på den gigantiske standen i år fikk AMR-en EAE 212a. Dette er en robot som ser ut som en meget snerten liten gaffeltruck, tiltenkt flytting av paller fra A til B.
– Den er bygget rundt batteriet som en AMR fra scratch. Og den løser en oppgave som skjer på så godt som alle lagre, nemlig flytting av paller fra et punkt til et annet, sier Jens Gjerlaug, sjef for logistikksystemer i Jungheinrich Norge.
EAE 212a navigerer helt uten behov for reflektorer eller annet fastmontert utstyr på lageret, og har intelligens nok til å kunne ta egne avgjørelser om veivalg på lageret. Det er derfor dette er definert som en AMR (Autonomous Mobile Robot) i stedet for en AGV (Automated Guided Vehicle). I motsetning til en lutt «dum» AGV som må vente på hjelp fra et menneske når den møter en hindring, vil en AMR som EAE 212a finne sin egen løsning og lage en ny rute til sin destinasjon om den påtreffer en hindring.
EAE 212a er en nett liten sak, og med en bredde på bare 790
mm er den millimeteren smalere enn europallene den skal flytte på. Det
gjør den naturligvis svært smidig på et trangt lager. Den har en topphastighet
på 6 km/t og kan flytte gods på opptil 1,2 tonn.
Enkel å programmere
Under utviklingen av AMR-en har Jungheinrich jobbet spesielt med interaksjonen mellom programvare og maskinvare, samt å optimalisere integrasjonen med eksterne systemer. Jungheinrichs Mobile Robot Control-system brukes til å programmere og styre maskinen. Systemet er egenutviklet og innbefatter blant annet ordrestyring, truck-kontroll, modelleringsverktøy og visualisering i sanntid. Ifølge Jens Gjerlaug er oppsett og programmering enkelt og lite tidkrevende.
– Brukergrensesnittet er helt enormt enkelt. Det er «drag and drop», som mutter’n kunne satt opp, ler han.
Kontrollsystemet er kompatibelt med VDA-5050-standarden, noe som gjør at det skal være mulig å bruke systemet til å kontrollere selvgående kjøretøy fra flere produsenter fra samme plattform.
Ifølge presseinformasjonen fra Jungheinrich er EAE 212a en ideell automatisert bidragsyter i et travelt lager, og «samarbeider» godt med mennesker og andre kjøretøy på lageret. Det er også lett å utvide med ytterligere kjøretøy om det skulle være behov for det.
Enklere å automatisere smalgangstrucker
For Gjerlaug og resten av Jungheinrich-gjengen som besøkte Logimat, var den automatiserte smalgangstrucken EKX 516a vel så interessant som mye annet på standen. Dette er en truck som Jungheinrich har levert flere av i Norge, og vi har blant annet skrevet om installasjonen til DSV på Vestby der slike maskiner håndterer det automatiserte pallelageret. Det nye er nå et kamerasystem som åpner nye muligheter.
Jens Gjerlaug forklarer at man tidligere måtte ha lengre bærejern med 12,5 centimeters klaring mellom pallene med de automatiske smalgangstruckene, mens det med oppgraderingen vil holde med sju centimeter – noe som muliggjør bruk av standard bærejern. Utfordringen er at ved høye løft vil masten «vaie» en god del, og man trenger litt å gå på for være sikker på at pallene plasseres rett. Med det nye kamerasystemet vil trucken «se» lokasjonen bedre og kunne plassere paller med større nøyaktighet.
Samtidig vil det nå være lettere å automatisere eksisterende lagre med slike trucker, siden det ikke vil være like strenge krav til et fullstendig flatt gulv. Det vil også være mulig å ettermontere kameraløsningen på eksisterende trucker, og dermed gjøre dem fullstendig automatiserte.
– Dette gjør at vi kan automatisere smalgangstrucker i eksisterende lagre. Vi har veldig mange installasjoner med navigasjon som kjører på semiautomasjon, der trucken finner riktig lokasjon, men føreren må hente ut pallen. Her kan vi bare sette på kamera og software, så blir prosessen helmanuell. Dette tror jeg blir veldig interessant i Norge, sier Jens Gjerlaug.
Med en smalgangstruck som går både med hel- og halvautomasjon ser Jungheinrich for seg at begge løsninger kan brukes om hverandre.
– For eksempel kan man fylle på automatisk om natta med hele paller, men plukke manuelt på dagen når ikke nødvendigvis hele paller skal plukkes, sier salgsansvarlig for logistikksystemer, Ragnar Pettersen.