Lanserte 12 meter høyt automatisert kubelager
STUTTGART: Med sitt nye kubelager PowerCube, tar den tradisjonsrike truckprodusenten Jungheinrich enda et skritt mot å bli en totalleverandør av internlogistikkløsninger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var konstant trengsel ved den ene enden av Jungheinrichs stand under Logimat i Stuttgart denne uken. Her sto Jungheinrichs, og messens, store nyhet, kubelagersystemet PowerCube.
Systemet skal ta opp konkurransen i segmentet der AutoStore nå er den store dominerende aktørene, kompakt lagring i kasser for plukking av småvarer og stykkgods. Og Hamburg-produsenten legger ikke skjul på at de er inspirert av norske AutoStore.
– Ja, dette er en opp ned AutoStore, sier dr. Lars Leiking, Director Sales Operations hos Jungheinrich sentralt, mens han star sammen MT og beundrer den store – og høye – installasjonen i Stuttgart.
12 meters høyde
La oss kort forklare konseptet til PowerCube. Kasser med varer stables i hverandre i en kube, og der AutoStore har roboter som kjører på toppen av anlegget, har Jungheinrich roboter som kjører på undersiden. Robotene henter den nederste kassen, og kan levere den til en plukkstasjon. Når kassens kal settes tilbake dyttes den på plass nedenfra.
Reolsystemet er modulbasert i vertikale kanaler opptil 12 meters høyde. Denne høyden gjør at PowerCube kan gi plassbesparende og effektiv oppbevaring av beholdere på et veldig lite område. Beholderne settes inn og hentes ut av nyutviklede shuttle-er av typen CSC, som beveger seg under reolsystemet med en hastighet på inntil 4 m/s. Hver robot kan håndtere to kasser samtidig.
Skalerbarhet er en nøkkel, og systemet kan bygges ut i alle retninger, og økt plukkhastighet kan oppnås ved å sette inn flere roboter.
Kompakt
Jungheinrich hevder at systemet oppnår den høyeste lagringstettheten på markedet innen kubelager, først og fremst gjennom lagring opp til 12 meter, og at systemet ikke trenger luft over den øverste kassen. Siden kassene hentes nedenfra, kan anlegget også tilpasses bygg med ulike høyder, slik at takhøyden utnyttes maksimalt over alt. Hver kasse vil ha en lagringskapasitet på 50 kg.
Robotene under kassene lades på arbeidsstasjonene under drift, og kan ifølge produsenten i praksis jobbe 24 timer i døgnet. Samtidig er det mulig å ta ut enkeltroboter for vedlikehold uten at systemet må stanses.
Etterspurt
På plass i Stuttgart var en stor delegasjon fra Jungheinrich Norge. Administrerende direktør Arild Drageset, salgsdirektør Fredrik Høyer-Dahl, direktør for logistikksystemer Jens Gjerlaug og salgsdirektør logistikksystemer Ragnar Pettersen gleder seg alle til å begynne å selge systemet i Norge.
– Denne blir enkel å selge. Kundene har lenge kommet til oss og spurt om vi har et system for kubelagring, og nå har vi det, sier Fredrik Høyer-Dahl.
Det er lenge siden Jungheinrich var en ren truckprodusent, og har fra før en lang rekke systemløsninger som kranlager, miniload, AGV-er, mobile reoler og skytler, men med PowerCube tettes nå et hull i porteføljen.
– Ja, nå begynner vi å få et komplett utvalg, og med denne løsningen på plass er det bare de helt store prosjektene, slik som for eksempel Coops sentrallager, vi ikke kan levere en komplett løsning til, sier Jens Gjerlaug.
Usikker salgsstart i Norge
Det har vært mye hemmelighetskremmeri om utviklingen av PowerCube, som har pågått siden 2019. Gjengen fra Jungheinrich Norge så også systemet for første gang på LogiMat. Salget av systemet er allerede i gang i Tyskland, Østerrike og Sveits, mens Gjerlaug har ennå ikke fått vite når systemet vil bli tilgjengelig for norske kunder. Mest sannsynlig skjer det først neste år.
En fordel Gjerlaug ser med PowerCube er at det er en automatisert løsning som blir enklere å håndtere lokalt i Norge. Når Jungheinrich Norge skal skyttelsystemer, AGV-løsninger eller lignende i dag, må de ha ingeniørstøtte fra Tyskland. Det blir det ikke behov for med PowerCube.
– Vi skal kunne gjennomføre prosjekter lokalt, uten støtte fra Tyskland, sier Gjerlaug.
At Jungheinrich blir en enda mer komplett leverandør av internlogistikk gir også andre fordeler for norske kunder.
– Vi blir en «one stop shop». Du kan få alt fra oss. Da vil vi ha samme ettermarkedsapparat på hele løsningen. Samme teknikker kan ha vedlikehold på trucker, reoler og PowerCube, sier Fredrik Høyer-Dahl.