Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Med mye folk på standen og trucken bak et reflekterende glass, hadde ikke Jungheinrich lagt godt til rette for å fotografere den halvautomatiske smalgangstrucken. Men denne kan altså automatisere smalgangsoperasjoner uten at hele området må sperres av.

– Gjør det mye enklere å automatisere

STUTTGART: Med smalgangs-AGV-er som kan operer i blandet miljø, blir det enklere enn noen gang å automatisere lageret med Jungheinrich.

Kort fortalt

  • Jungheinrich presenterte nye løsninger på LogiMat i Stuttgart, med fokus på «Connected solutions that fit».
  • Den nye smalgangstrucken EKX med 360° sensorteknologi gjør det enklere å bruke AGV-er i lagerområder med mennesker og andre trucker.
  • Jungheinrich lanserte også ETV 3i-serien, en ny skyvemasttruck med høy ytelse og effektivitet for medium til høyintensiv drift.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Jungheinrich-standen som dominerer inngangen til hall 9 i Stuttgart, er tradisjonelt den travleste på hele LogiMat, og i år var intet unntak. Selv om Hamburg-produsenten presenterte en del spennende trucknyheter, er fokus nå på det mer overordnede, med temaet «Connected solutions that fit».

Ragnar Pettersen foran en av Jungheinrichs andre kompakte AGV-løsninger.

Det mest spennende for Ragnar Pettersen, som leder salget for logistikksystemer hos Jungheinrich i Norge, er den automatiske smalgangstrucken EKX med 360° sensorteknologi.

– Denne gjør det mye enklere og rimeligere å ta steget inn å bruke AGV-er av denne typen på lageret, sier Pettersen foran monteren der trucken vises.

Jungheinrich har tidligere levert denne typer trucker uten den samme sensorteknologien til blant annet DSV i Vestby. Der går disse truckene og jobber helt automatisk, men uten sensorteknologien må de gå på et lukket område. Nå åpnes muligheten for at Jungheinrich kan bruke denne type automatiske smalgangstrucker i lagerområder der andre trucker og mennesker ferdes.

Mulighet for eksisterende lagre

– Det betyr at truckene kan settes inn i eksisterende lagre uten altfor store infrastrukturkostnader og inngjerding av områder. Jeg vil påstå at dette er en veldig enkel vei inn i automasjon. Alle med smalgangslagring kan bruke denne, sier Pettersen.

Truckene kan også betjenes manuelt ved behov, og kan også utføre oppgaver når lageret utenfor arbeidstid.

– Du sparer arbeidskraft og øker produktiviteten. Samtidig kan trucken jobbe med påfylling av seg selv på kveld og natt. Det er mange muligheter her, sier Pettersen, som også peker på at denne løsningen gjør det med smalere kjøreganger for mer kompakt utnyttelse av lageret.

Den nye serien skyvemasttrucker er tiltenkt kundene med ganske intensiv drift.

Med ladeskinner langs kjøregangene kan trucken også i prinsippet operere døgnet rundt.

Ny skyvemasttruck

Jungheinrich brukte også LogiMat til å lansere sin nye skyvemasttruck ETV 3i-serien. Den har løftekapasitet fra 1,4 til 2,5 tonn og er tiltenkt kunder som har medium eller høyintensiv drift.

– Med ETV 3i skyvemasttruckene setter vi en ny standard innen ytelse og effektivitet. Behovene til kundene har aldri vært mer sentrale enn de er med ETV 3i-serien, sier Fabien Tozzi, sjef for skyvemast-segmentet i Jungheinrich.

Litiumbatteriene i truckene har en kapasitet på opptil 690 Ah, og kan således kjøres omtrent døgnet rundt med små ladepauser. Vår trucktester Theo Egberts har planlagt en test av denne trucken i nær fremtid, og vi kommer tilbake med en fyldig rapport om den da.

På utstillingsområdet i Stuttgart viste Jungheinrich også frem sine to kandidater til årets Ifoy-priser – nemlig skyvemasttrucken ETV 214i, altså lillebroren til ETV 3i-serien og motvektsrucken EFG 425.

Powered by Labrador CMS