Tester robot-levering på Aker Brygge
De neste fire ukene vil Postens teste roboter mellom restauranter på Aker Brygge og selskapets City Hub på Filipstad.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi er i gang med et prøveprosjekt der to selvkjørende roboter ruller rundt på Aker Brygge og henter varer fra restauranter som kunder har bestilt gjennom den digitale markedsplassen Amoi. Sammen med våre samarbeidspartnere ønsker vi å se og lære om mulige fremtidige bruksområder for denne typen selvkjørende teknologi som både kan bidra til enklere logistikk og mindre støy i bybildet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten Norge AS i en pressemelding.
Fire ukers test
Robotene vil gjennom fire uker i november og desember være en synlig del av området. Tre ganger om dagen hentes bestillingsvarer hos to restauranter på Aker Brygge. Derfra blir varene fraktet til Postens distribusjonsenhet på Filipstad før de blir sendt videre ut til kundene med bud.
- Selvkjørende fortausroboter er tidligere blitt testet ut av andre selskaper med levering direkte til kunden. I vårt prosjekt ønsker vi å se hvordan robotene kan bli en del av Postens fremtidige transportløsninger. Det vil derfor være våre eksisterende bud som leverer varene til mottageren – mens roboten tar seg av deler av transporten underveis. Dette samspillet mellom mennesker og roboter byr på mange nye muligheter, sier Sven Richard Tønnessen i Postens avdeling for fremtidsteknologi, som står bak prosjektet.
Vrien logistikk på Aker Brygge
De selvkjørende robotene leveres av det indisk-amerikanske selskapet Ottonomy og har en lastekapasitet på 80 kilo. Egenvekten er 100 kilo og farten under transporten på Aker Brygge er begrenset til 6 km/t.
– Normalt blir disse varene plukket opp av våre bud, men logistikken med budbiler på Aker Brygge er krevende både med tanke på parkering og ikke minst tid. Derfor ønsket vi å gjennomføre prosjektet vårt i et miljø der svært mange ferdes til vanlig for å se hvordan robotene håndterer hindringer som plutselig kan oppstå i et levende bybilde, sier Pettersen.
Her er Postens lille promo-video om prosjektet: