Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Årets utgave gikk av stabelen i Stuttgart mellom 31. mai og 2. juni under tittelen “Smart – Sustainable – Safe”. Hvorvidt løsningene som ble presentert var bærekraftige og sikre kan vi bare ta arrangørens ord for, men at det var mange smarte og fiffige løsninger, var det lett å konstatere etter noen timer i messehallene.
Til tross for at messen markedsføres som en global messe, og er en av de største i verden for lager og intralogistikk, er det ikke til å komme bort ifra at den er sterkt orientert mot det tyske markedet. En av fem besøkere var internasjonale gjester.
1571 utstillere fra 39 land ble spredd ut over et utstillerareal på 125.000 m2 i de ti messehallene. AutoStore var ensom svale fra Norge, selv om Element Logic også hadde en stor stand, men offisielt representert med sitt tyske datterselskap.
I sin oppsummering sier messearrangøren seg godt fornøyd med 50.000 besøkere, men det er likevel verdt å anmerke at dette er en nedgang på nesten 20 prosent fra forrige messe i februar 2019. Den gang var det ca. 60.000 besøkere som passerte telleapparatene.
Til historien er det verdt å legge til at den store industrimessen i Hannover ble arrangert drøyt 50 mil lenger nord de samme dagene. Det er nå en stund siden CeMAT og Hannover var synonymt med den store internasjonale utstillingsarenaen for truck, lager og intralogistikk, men det er likevel et visst trykk rundt logistikk i Hannover (i år begrenset til to innendørshaller). En viss kannibalisme vil det være, selv om det utvilsomt er LogiMAT som har trukket det lengste strået i forhold til utstillerne innen intralogistikk.
Det blir spennende å se om årets nedgang var et engangstilfelle eller om de store internasjonale bransjemessene er på hell. Svaret får vi etter neste LogiMAT som arrangeres i Stuttgart 25.-27. april neste år.