F.v.: Viktor Svensson, prosjektledare YLAB, David Storm (lagersjef Power Jönköping), Ulrika Onselius (VD Power International Logistics), Mats Oskarsson (ordförande kommunfullmäktige Vaggeryd) og Tony Johansson (Head of Development, Prologis Nordics).Foto: Prologis
Power utvidet sentrallageret
Kort tid etter at Elkjøp innviet sin nye lagerutvidelse, er det Power sin tur.
Den norskeeide elektronikkjeden Power har nylig innviet en
betydelig utvidelse av sitt sentrallager i Skillingaryd i Sverige. Utvidelsen,
som legger til hele 20.000 kvadratmeter til det eksisterende lageret, har blitt
gjennomført i nært samarbeid med logistikkselskapet Prologis.
Med denne
utvidelsen har Powers sentrallager nå vokst til hele 110.000
kvadratmeter. Ifølge selskapet vil den økte lagerkapasiteten gi bedre muligheter
til å håndtere den stadig voksende virksomheten i SKandinavia, både når det gjelder
lagring og distribusjon av varer.
Med åtte nye lasteporter og 4700 nye pallplasser økes kapasiteteten på sentrallageret i Skillyngaryd. Det kommer kundene til gode, forteller konsernsjef Ronny Blomseth i Power international.
- Vi rigger oss for en større vekst i fremtiden og gjør oss mer konkurransekraftige. Utvidelsen gjør at vi kan sikre en effektiv logistikk, og fortsatt kunne holde prisene nede til våre kunder, forteller Blomseth i en pressemelding.
Det første lageret i Skillingaryd ble bygget
av Prologis i 2011, og siden da har det gjennomgått flere utvidelser. Denne
siste utvidelsen inkluderer ikke bare mer plass, men også åtte nye lasteporter,
noe som gjør logistikkoperasjonene mer effektive. I tillegg har Power økt
graden av automasjon i lageret betydelig, noe som skal bidra til raskere og mer
smidig håndtering av elektronikkprodukter.
Lageret leverer varer til elektronikkjedens 269 varehus i Sverige, Norge, Danmark og Finnland. Da Power overtok driften av 29 varehus i Sverige fra MediaMarkt i fjor høst, ble sentrallageret oppbemannet fra 235 til 285 ansatte.
- Effektiv logistikk er nøkkelen for å lykkes. Kundene forventer å få varene raskt, uansett om de handler på nett eller i butikk. Ved å øke kapasiteten vil vi også ha muligheten til å tilpasse endringer i etterspørselen, spesielt i hektiske perioder før jul, sier Blomseth.
Prologis Inc.
Bransje: Logistikk og eiendom
Eiendomsportefølje: Ca. 115 millioner kvadratmeter i 19 land
Kunder: Ca. 6700, hovedsakelig innen B2B og detaljhandel/netthandel
Virksomhet: Eie, investere i og utvikle logistikkbygg
Powers sentrallager ligger
strategisk plassert langs E4, sør for Jönköping, noe som gjør det til et viktig
knutepunkt for distribusjon i både Sverige og Norge.