Kitch’n satser på ny, norsk lagerautomasjon
Netthandelslageret til Kitch’n blir det første som tar i bruk OmniMod, levert av Element Logic. Systemet skal optimalisere flyten utenfor en Autostore.
– Dette er alfa og omega for oss.
Det sier Tobias Drage Roti, som er mannen som hadde ideen til OmniMod. I løpet av høsten skal OmniMod for første gang levere et kommersielt anlegg til et lager. Lageret det er snakk om er Kitch’n og Tilbords' netthandelslager på bryne. Her skal OmniMod-anlegget fungere i forlengelsen av Kitch’ns Autostore-anlegg – som også skal utvides – og øke effektiviteten.
– Det vi får til med dette samarbeidet er at vi lager et økosystem rundt vår Autostore hos Kitch’n der vi får til nye spennende løsninger med OmniMod som er en ny og spennende ingrediens i en moderne og automatisert setup, sier Mats Halvorsen, Partner Manager hos Element Logic, som har gått inn på eiersiden i OmniMod og er oppstartsselskapets distribusjonspartner. Med i prosjektet er også ITO, som med sine baneløsninger binder løsningene sammen.
Løser mange utfordringer
OmniMod er et enkelt, men likevel komplisert og fascinerende system. En flate med roterende små hjul som kan sende sortere, sekvensere, konsolidere og bufre både pakker, poser, produkter uten emballasje og mye annet.
Systemet kan løse mange utfordringer. Hos Kitch’n skal en OmniMod bestående av 24 moduler på 1x1 meter danne en flate som sender pakker som kommer ut av Autostore til ulike destinasjoner. Rundt OmniModen vil Kitch’n ha 11 pakkebord, og tanken er at systemet skal sørge for at varer kan plukkes raskere ut av Autostore og dermed øke kapasiteten.
– Kitch’n har ganske mange knuselige produkter, som det er ønskelig at skal ha ekstra emballasje. Ekstra emballering er en tidkrevende prosess. Med OmniMod-systemet legges pakkene raskt i esker ved AutoStore-porten, før et transportbånd tar pakkene videre til OmniMod-anlegget som fordeler dem til de 11 pakkebordene, mens Autostore-porten frigjøres til nytt plukk raskere, forklarer Tobias Drage Roti.
Når pakkene er ferdig og forskriftsmessig emballert, sendes de tilbake til OmniMod, som tar de videre til distribusjon. Oppsette skal gjøre det mulig for Kitch’n å få økt plukkhastigheten sin fra Autostore i de mest hektiske periodene.
Klart i oktober
Systemet skal leveres og installeres i løpet av høsten med en planlagt «go live» i oktober, i god tid før de mest hektiske netthandelsperiodene i november og desember. Som det første OmniMod-anlegget som selge til kunde, er gründer og eier Tobias Drage Roti klar på at de må levere.
– Dette er alfa og omega for oss. Vi opplever at Kitch’n har lent seg fremover og satser på et helt nytt produkt, som vi mener har revolusjonerende potensial. Den første kunden er noe vi aldri kommer til å glemme, og det er derfor jeg bruker såpass store ord. Kitch’n må bli fornøyd -kjempefornøyd. Det er vårt store mål for 2024, sier Drage Roti.
Fram til anlegget er på plass og i drift er det intens jobbing for gjengen i OmniMod. Helt nye prosesser må på plass, selv om systemet tidligere har vært i testdrift hos Helthjem i Vestby.
– Nå går vi opp veien slik at vi ikke trenger å gjøre det samme hver gang vi skal ha en utlevering. Det er ekstreme mengder dokumentasjon som kreves. Det gir en trygghet. Vi går i riktig retning, og dette føles som et annen «ballgame» enn Helthjem. Så må vi aldri glemme Helthjem for sjansen vi fikk der, som gjør at vi er kommet på det nivået vi er nå, sier Drage Roti.
Det er også en trygghet å ha med seg Element Logic på laget, som tross alt har levert en mengde automasjonsinstallasjoner de siste 20 årene.
– Vi har store forventninger til dette nå. Vi ser for en oss en «go live» i uke 42/43, og vi føler oss trygge på at dette skal gå bra, sier Mats Halvorsen i Element Logic, som understreker OmniMod-systemets store fleksibilitet og videre potensial.
– Sortering, bufring og sekvensering er kostnadseffektive funksjoner i OmniMod som vi jobber med å videreutvikle. Det brukes AI-teknologi og hemmeligheten ligger ikke i maskinvaren, men i programvaren, sier Halvorsen.