STORSATSING: Kia planlegger en storstilt satsing på varebiler.

Kia med futuristiske varebiler

CES: Under CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas viste Kia flere konsepter på deres fremtidige varebilserie.

Publisert

Den koreanske produsenten skal ha for at når de går inn på varebilsegmentet, så gjør de det massivt. Kia har utviklet en ny multifunksjonsplattform, Platform Beyond Vehicle (PBV). 

PV5: Konseptbilen PV5 skal etter planen settes i produksjon i løpet av 2025.

Med utgangspunkt i denne skal Kia kunne produsere en rekke ulike varianter til en rekke ulike formål. I Las Vegas presenterte selskapet konseptet med modeller fra de minste til de største varebilene, med PV1, PV5 og PV7. Det er også planlagt en fremtidig fjerde modell PV3 (bybil).

Først ut

Først ut er PV5, en mellomstor varebil som er planlagt med en startpris i Europa på ca. €35.000. Denne får produksjonsstart i 2025 på en helt ny fabrikk med kapasitet på 150.000 biler i året.

PV5 er 4,7 meter lang og vil komme med både standard og høyt tak, som personbil med seks seter og som autonom taxi. Kia planlegger også å introdusere karosseribytteteknologi innen 2027. Et eksempel på dette ble vist som en pickup, basert på et PV5-chassis.

KIA PBVPV5PV1PV7
KIA PBVPV5PV1PV7
KIA PBVPV5PV1PV7
KIA PBVPV5PV1PV7
KIA PBVPV5PV1PV7
KIA PBVPV5PV1PV7

Lengden gjør den litt mindre enn en Ford Transit Custom, mens høyden ser ut til å være veldig lik. Det burde gi den et lastevolum på litt under 6m3 for standard varebil.

Fase to

En større modell, kalt PV7, vil deretter følge. En mindre og helt autonom (førerløs) modell, kalt PV1, er også planlagt for fase to.

Kia forteller at disse bilene vil bli lansert mellom 2027 og 2032, og at de vil ha selvkjøring på nivå 4, med AI-baserte mobilitetsfunksjoner. Modellserien er planlagt å utvikles videre etter 2032, med flere konseptideer rundt big data og oppkoblede byer. En fjerde bybilmodell kalt PV3 (ikke avbildet), er også planlagt uten noen spesifikk tidslinje.

Et Kia-konsept viser at den større PV7, en 5- 5,9 m modell, kan laste innholdet fra en PV1 ved hjelp av et skinnesystem og over i egen bil. 

Ifølge britiske Autocar vil PV7 få 800 V elektrisk system for raskere lading. Bilen har i utgangspunktet forhjulsdrift, men skal også kunne leveres med firehjulsdrift.

PBV

Kia har kalt hele den nye produktlinjen PBV, som står for Platform Beyond Vehicle.

- KIA PBV vil åpne døren til ny virksomhet og livsstil ved å redefinere konseptet rom. Den innovative bruken av plass vil muliggjøre en mer effektiv og pålitelig kjøretøyopplevelse. Ved å vise Kias konsept PBV er vi forberedt på å være den første pådriveren i det globale PBV-markedet, sier Kia President og CEO, Ho Sung Song.

Alle modellene er konstruert med en «topp» som monteres på en såkalt «Scateboard» elektrisk plattform. Disse toppene produseres med en kombinasjon av stål og polylmerer for å redusere antallet deler med 55%. Det skal benyttes en stor andel av resirkulert materialer i produksjonen av PBV.

For å effektivisere bruken av kjøretøyene skal KIA utvikle en rekke flåtestyringsverktøy, samt trådløs software-oppdatering av bilene.

Det er også planlagt et eget økosystem for PBV basert på et integrert skinnesystem i tak, langs vegger og i gulvet, som gjør at rammer, skap og seter kan flyttes mellom ulike PBVer.

Bilene har en universell lastehøyde, noe som gjør at last kan overføres sømløst mellom de ulike kjøretøyene uavhengig av størrelse.

STANDARDISERT: Ulike systemer gjør at last kan overføres sømløst mellom forskjellige PV-modeller.
FUTURISTISK: Interiøret i konseptmodellene er fremtidsrettet mot en autonom hverdag.
OPPBEVARING: på passasjersiden er det bygd et stort skap. Rattet skal kunne vinkles opp og fungere som leselys.
MODULER: De ulike modulene skal kunne flyttes mellom forskjellige PVer.
Powered by Labrador CMS