Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Transporten skal foregå på den cirka tre timer lange transportstrekningen mellom Jönköping og Södertälje, en kjøretur på cirka 300 km. Målsettingen er å lære om effektiviteten til autonom lastebiltransport på såkalte «hub-til-hub»-operasjoner. First mile og last mile håndteres av førerstyrte kjøretøy.
I pressemeldingen melder Scanias prosjektleder Robert Melin Mori følgende:
- Vi vet at transportsystemet vil endre seg i årene som kommer og at industrien står overfor utfordringer med sjåførmangel og lavere marginer, så transformasjonsprosessen mot autonom teknologi må begynne å skje med en gang. Vi må lære om autonome operasjoner nå, slik at vi er klare så snart teknologien er klar. Vi tror denne piloten vil være et enormt viktig springbrett, melder Robert Melin Mori, Scania-prosjektlederen med ansvar for dette initiativet.
- Dette er en autonom transportløsning som brukes under reelle driftsforhold med kommersielle varer for en tredjepart. Ingen har gjort det før i Europa. Vi er glade for å samarbeide med HAVI om denne piloten, legger Peter Hafmar, leder for Autonomous til.