MILEPEL: Nå kastes sikkerhetssjåføren ut fra hytta hos Brønnøy Kalk. Den 5 kilometer lange transporten vil foregå helt autonomt.Foto: Volvo Trucks
Kastet sjåførene helt ut av Volvoene
SELVKJØRENDE: Etter lengre tid med en sikkerhetssjåfør i hytta under selvkjøring, går nå de autonome Volvoene til Brønnøy Kalk helt uten mennesker om bord.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) har oppnådd en ny milepæl
med fjerning av sikkerhetssjåføren under transporten i Brønnøy Kalk-gruven i
Velfjord.
TUNNELLER: Selv gjennom de trange og mørke tunellene går bilene uten sjåfør i hytta.Foto: Volvo Trucks
REALITET: Nils Jaeger i Volvo Autonomous Solutions kan endelig fullføre visjonen om full autonom transport.Foto: Volvo Trucks
Den autonome transportløsningen består av syv helt autonome
Volvo FH-lastebiler og V.A.S.s egenutviklede virtuelle sjåfør. Lastebilene
opererer under utfordrende forhold blant annet i bratte bakker, utfordrende
værforhold lange tunnel-strekninger hvor de frakter kalkstein fra gruven til
knuseren.
– En langvarig visjon er nå en realitet. Å fjerne sikkerhetssjåføren
under noen av verdens mest utfordrende forhold er et stort skritt for transport
industrien, sier Nils Jaeger, Present i Volvo Autonomous Solutions.
Denne milepælen baner vei for en tryggere og mer effektiv
fremtid for gruve- og bergverksindustrien.
– Dette er et stort skritt fremover for oss, sier Raymond Langfjord, administrerende
direktør i Brønnøy Kalk.
– Vi innførte
autonome lastebiler av flere grunner – sikkerhet, effektivitet og
fleksibilitet. Med fjerningen av sjåføren kan vi nå virkelig utnytte disse
fordelene og øke konkurranseevnen vår.
Reduserer kompleksiteten
Løsningen hos Brønnøy Kalk har vært under utvikling siden
2018, og er ikke bare et gjennombrudd innen teknologi, men skaper også
spennende nye forretningsmodeller. Brønnøy Kalk kjøper ikke en lastebil, eller
maskin, men V. A. S utfører et komplett autonomt transportoppdrag.
STORT SKRITT: Brønnøy Kalk innførte autonome lastebiler blant annet for å bedre sikkerheten og effektiviteten, sier Raymond Langfjord, administrerende direktør i Brønnøy KalkFoto: Volvo Trucks
– Selv om autonomi gir gode fordeler for industrien, kan det
være en skremmende utfordring for mange kunder å inkorporere ny teknologi i
eksisterende operasjoner. Ved å tilby en komplett løsning som omfatter alt fra
programvare til nettstedinfrastruktur til opplæring og drift, er vi i stand
til å redusere kompleksiteten for kunder som Brønnøy Kalk og gjøre dem i stand
til å være en del av den autonome fremtiden, sier Sven-Erik Gustafsson, leder
for Løsninger, gruvedrift og steinbrudd hos V.A.S.
SYV: De syv bilene hos Brønnøy Kalk vil i fremtiden gå helt autonomt.Foto: Volvo Trucks
Brønnøy Kalk-prosjektet
• Løsningen inkluderer syv Volvo FH lastebiler, V.A.S. egenutviklet virtuelle sjåfør for trange områder, infrastruktur, opplæring samt et omfattende reparasjons- og vedlikeholdsprogram.
• Lastebilene brukes til å frakte kalkstein mellom gruven og pukkverket, en fem kilometer lang strekning med både tunneler og anleggsveier. Hjullasterføreren bruker en touchskjerm i hjullasteren for å kalle opp lastebilene for lasting og administrere operasjonen.