Vil kjøre autonome lastebiler i Göteborg
SKF og Einride søker om å kjøre førerløse lastebiler mellom SKFs fabrikker.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
SKF er verdens største produsent av kulelager og har nå inngått samarbeid med Einride om autonome transporter. Einride, også et Göteborg-selskap, har i at par år allerede kjørt autonome, elektriske lastebiler på offentlig vei i Sverige i samarbeid med DB Schenker.
Miljømål
Nå håper de å få på plass et nytt tilsvarende prosjekt med SKF.
- Vi vil være proaktive og prøve teknologi som gir oss nye muligheter for å skape effektiv og bærekraftig logistikkflyt og bidrar til våre ambisiøse miljømål, sier Måns Isacsson, SKFs logistikksjef i Sverige.
Einride har i dag kunder som Coca-Cola, Oatly, Lidl og Electrolux.
- Gjennom partnerskapet med SKF har vi nå kunder i alle våre prioriterte kundesegment, handel, forbruksvarer, og industrivarer. Det er vi stolte av. Samme med dem kommer vil til å lære og vokse raskt, sier Jonas Hernlund, kommersiell sjef i Einride.
Må søke
SKF er godt kjent med autonomi fra bruk av AGV-er på lager og i fabrikker, og jobber også med automatisk lasting og lossing av lastebiler. Autonom kjøring på offentlig vei krever imidlertid tillatelse fra Transportstyrelsen, som de to selskapene nå forbereder en søknad til.