Karmsundet er blant de mest trafikkerte sjøområdene i Norge, og blir nå testområde for autonome fartøy.

Nytt og unikt testområde for autonome fartøy

Norges nye testområde for autonome fartøy skal løfte frem nye teknologier til havs.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er sjøområdet Sletta, Smedasundet og Karmsundet som nå er det nye testområder for fjernstyrte teknologier og autonome fartøy i Norge. Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har godkjent det nye nasjonale testområdet, som tirsdag 10. august ble det åpnet av energiminister Tina Bru under Energirikekonferansen i Haugesund.

Det er Kystverket som melder dette.

Åpent hav og trafikkert sund

Området er unikt siden det er det første området som gir mulighet til å teste løsninger både på åpent hav og i et av Norges mest trafikkerte skipsleier.

- Kystverket har allerede planer for å gjøre testing av nye teknologier. Dette håper vi kan sørge for ny kunnskap som kan deles med bedriftene. I dette testområdet finnes også en av Norges mest trafikkerte skipsleder, i Karmsundet, så her vil vi virkelig få utfordret teknologien i reelle miljø, sier avdelingsleder Jon Leon Ervik i Kystverket.

Testområdet strekker seg gjennom Karmsundet, forbi Haugesund og til det åpne havområdet Sletta.

Han legger til at opprettelsene av dette testområdet etableres på et rett tidspunkt og i forhold til den innovative utviklingen innen maritim industri som Kystverket ønsker å bidra til.

Tar ledende posisjon

- Testområdet vil, sammen med de øvrige testområdene i Norge, bidra til at norsk industri kan ta en ledende posisjon innen løsninger for autonome operasjoner i maritim sektor. Utviklingen av utslippsfrie og automatiserte løsninger for sjøtrafikk pågår med stor kraft. Norge har ambisjoner om å lede an i dette arbeidet internasjonalt, og Sjøfartsdirektoratet har mål om å bli den første flaggstaten med et ubemannet skip i kommersiell drift, sier Lars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.

Innovasjonssamarbeid

Under lanseringen fremhevet prosjektleder Veronica Haugan i Maritime CleanTech, at gjennom godt innovasjonssamarbeid i næringsliv, utdanning og forskning kan vi få til svært mye på tvers av næringer. Testområdet kan også knyttes til tre framtidige eksporteventyr som her blir koblet sammen: grønn skipsfart, havvind og autonomi.

Partnerskapet som skal samarbeide om området representerer hele verdikjeden som trengs for å teste ut fjernstyring og autonome teknologier på en sikker måte til sjøs.

- Kystverket gratulerer initiativtakerne og et sterkt konsortium, med lokal og nasjonal forankring, påpeker Ervik.

Det er mange partnere med på prosjektet.

Har 19 involverte partnere

I tillegg til å bidra til økt sjøsikkerhet og effektiv sjøtransport, har Kystverket stor tro på at dette konsortiet kan bidra til nye bærekraftige løsninger innen maritim transport. Gjennom dette samarbeidet, der også ITS Norway er med, vil uttesting av ny navigasjonsteknologi i Kystverkets testmiljø for maritim ITS/e-navigasjon, bidra til å oppfylle politiske forventinger om innovasjon og verdiskapning gjennom smarte og brukervennlige digitale løsninger.

Testområdet er allerede operativt og de 19 involverte partnere er:

Haugesund kommune, Karmøy kommune, Karmsund Havn, Kopervik Havn, Høgskulen på Vestlandet, NORCE, Deep Ocean, Massterly, Zeabuz, Marine Energy Test Centre, Simsea Real Operations, Reach Subsea, SEAM, Brødrene Aa, Kolumbus, ITS Norway, Haugesund brannvesen, Sustainable Energy katapultsenter og NCE Maritime CleanTech.

Powered by Labrador CMS