Får 200 millioner kroner til autonome skip
Det er grunn til å juble, for dette skal være en av de største tildelinger til norsk næringsliv.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Horizon 2020 er verdens største forsknings- og innovasjonsprogram, hvor Norge deltar på linje med EU-landene. Perioden programmet har pågått er fra 2014–2020 – og har gitt mer enn en vitamininnsprøyting i norske innovative prosjekter.
Autoship, et fireårig Horizon 2020-prosjekt, er et samarbeid mellom Kongsberg og Norges ledende forskningsorganisasjon, Sintef, samt flere europeiske partnere. Norges forskningsråd gir også støtte. Prosjektet mottar bevilgninger fra EU på nesten 200 millioner kroner – eller 20,1 millioner euro.
Todelt
Prosjektet dreier seg om å skape et autonomt skip for frakt av fiskefôr langs Norskekysten og et for stykkgods på kanaler i Europa. Det overordnede målet er å redusere utslipp og øke konkurranseevnen for godstransport på sjøen. Kongsberg-gruppen skal installere og teste autonom teknologi på to fartøyer i forskjellige driftsmiljøer.
Finslipt nybrottsarbeid
Ifølge nettstedet europabanken.no, skal prosjektet utvikle nye metoder for kostnadseffektiv og sikker design av fremtidens autonome transportsystemer, og fartøyene vil bli testet gjennom to pilot-demonstrasjoner. Prosjektpartnerne vil videreutvikle teknologi knyttet til helautomatiserte navigasjonssystemer, kommunikasjonsteknologi, selvdiagnostisering, prognosesetting og driftsplanlegging. De skal også utvikles digitale verktøy og metoder for design, simulering og kostnadsanalyser. Dette vil føre til mer effektiv, bærekraftig og sikrere operasjoner til sjøs.
Uten skipper om bord
Autonomiutstyret som installeres på den norske båten skal sørge for autonom drift mellom fôrfabrikk og oppdrettsanlegg, mens den belgiske fraktebåten skal være selvkjørende. Ved å installere teknologien på fartøy med ulik størrelse og bruksområder, kan man demonstrere at løsningene fungerer under svært forskjellige forhold. I tillegg vil man tilegne seg nyttige erfaringer om hvilke utfordringer autonome fartøy har, blir det opplyst.
Norge er verdensledende
- Den norske maritime klyngen, som Kongsberg er en del av, er verdensledende innen autonom skipsfart. Nå styrker vi posisjonen vår ytterligere gjennom Autoship-prosjektet som vil fremskynde realiseringen av neste generasjons autonome skip og skape et veikart for kommersialisering av autonome skipsfart i EU de neste fem årene, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime – til E24.
Han fortsetter:
– Vi skal demonstrere at det er mulig å fjernstyre flere skip fra land og over større geografiske områder. Teknologien tas frem på fartøy med ulike bruksområder, for vise at løsningene kan anvendes bredt. Dette er et marked med betydelig potensial.
Blant de siste jobber
- Autoship-prosjektet gir Nord-Europa med Norge i spissen, et kjempeforsprang i å utvikle neste generasjons autonome fartøy. Kappløpet er i gang internasjonalt. Teknologien bidrar til sikrere, mer effektive og bærekraftige operasjoner til sjøs, både innen transport og havbruk, sier Iselin Nybø i en uttalelse. Hun gikk av som forsknings- og høyere utdanningsminister like etter tildelingen.