Christoffer Jørgenvåg, daglig leder i Hive Autonomy.Foto: Hive Autonomy
Hive Autonomy vil gjøre Norge til internasjonal autonomi-hub
Det startet med automatisering av skipskraner i Kristiansand-selskapet Red Rock. Nå tas satsingen videre i søsterselskapet Hive Autonomy, der målet er å kunne tilby automatisering av alle slags typer løfte og flytte-maskiner, enten det er snakk om en liten snile, en gaffeltruck eller en havnekran.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Gamingindustrien er en
multimilliard-industri, der noen av de mest populære titlene er Forza
Motorsport, Gran Turismo eller Asetto Corsa, der du kan teste dine
racingferdigheter i heseblesende hastigheter på fotorealistiske racingbaner.
Men det er også mer simulatorbaserte titler, der du kan teste deg som
lastebilsjåfør på europeiske veier i Euro Truck Simulator eller som pilot
mellom Gardermoen og Kjevik i Microsoft Flight Simulator.
Har man lyst på en enda råere
simulatorfølelse, samtidig som man får betalt for det, kan man etter hvert bli
operatør av gaffeltrucker i Kristiansand eller av terminaltraktorer i
Horten.
Live demo i Kristiansand
Under havnenæringens samling i Kristiansand i forbindelse med Havnekonferansen nylig, presenterte selskapet Hive
Autonomy sine fremtidsrettede løsninger på Innovasjonshub’en.
Det var Shortsea Promotion Centre og foreningen
Norske Havner som var arrangører og som viste frem flere ulike løsninger som
trolig kommer til å prege morgendagens arbeidshverdag.
Blant løsningene som ble vist disse
var altså Hive Autonomys plattform som gjør at man kan fjernstyre en rekke
ulike typer utstyr.
Hive Autonomy viste sammen med
selskapet Seafront Logistics en live-demo av hvordan fremtidens havneoperasjon kan bli. En provisorisk
«kommandosentral» ble etablert i lokalene til Radisson Blu Caledonien Hotel.
Her viste
selskapene hvordan fjernstyrte operasjoner i havnedriften kan utføres i
praksis, der operatøren kunne switche nærmest sømløst mellom å styre en snile
eller en gaffeltruck.
Foruten
i hjembyen Kristiansand drifter Seafront Logistics terminaler og lagre i Oslo,
Larvik og Stavanger. I praksis kan en truckoperatør med noen få tastetrykk
operere en truck eller annen type maskin i hvilken som helst av de fire byene –
uten å være til stede i noen av de!
- Kan revolusjonere måten vi jobber i havner og på varelager
Trygt
plassert bak en PC-skjerm kan operatøren fjernstyre trucker og
terminaltraktorer med hardware de fleste forbinder med et gamingrom. Ole
Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport lot seg
fascinere etter ei kort økt bak en PC-skjerm i en gamingstol og med ratt og
joystick til disposisjon i tospann med Kristiansands Havnedirektør Atle
Johannessen.
- Dette kan revolusjonere måten vi jobber på i havner og på
varelager. Vi ser jo at det funker rent teknisk, og det er kult at dette
leveres av et norsk selskap. Så vidt meg bekjent er det Hive Autonomy viser her
helt i front på verdensbasis, kunne Hagen fortelle til Logistikk Inside på
telefon fra Kristiansand.
I korte
trekk går det ut på at en og samme operatør kan styre flere ulike maskiner fra
en kontorstol, uten å befinne seg fysisk inne på havnens område, og uten å
måtte bruke tid på å bevege seg mellom de ulike maskinene eller kjøretøyene. Mulighetene
til å la en og samme operatør styre flere ulike enheter åpner mulighetene for
økt effektivitet og automasjon innen en rekke virksomhetsråder.
I
tillegg er det naturligvis et sikkerhetsaspekt for operatøren ved det å sitte
inne på en trygg kontorplass fremfor å oppholde seg i et tungt trafikkert
havne- eller industriområde. Sikkerhetskortet er naturligvis også relevant for
ordinær lager- og terminaldrift, men gjør seg naturligvis enda mer gjeldende
innen anleggssektoren, der faren for å velte en gravemaskin er en konstant
trussel når den står i en helling på ustødige masser.
Sikkerheten
til de andre som befinner seg ute i nærheten av maskinene ivaretas av kamera-
og deteksjonsløsninger som sørger for at operatøren til enhver tid har full
oversikt over eget kjøretøy/egen maskin og omgivelsene.
Kan koble opp enhver type kjøretøy eller maskin
Å ta
kontroll over kjøretøyets/maskinens styremekanismer muliggjøres gjennom å
benytte selskapets egentuviklede systemintegrasjon som gjør at ethvert kjøretøy
eller maskin i prinsippet kan gjøres fjernstyrt.
- Det
krever litt utvikling og integrasjon hver gang man skal koble opp en ny type
utstyr, men om man først har utviklet en løsning for en terminaltraktor, hjullaster
eller en havnekran, er det nærmest «plug & play» neste gang man skal koble
opp en ny enhet av samme type, forteller gründer og daglig leder Christoffer
Jørgenvåg til Logistikk Inside. Han kunne fortelle at selskapet har en velfylt ordrebok med leveranse av mer enn 100 systemer som skal leveres før sommeren 2024.
Startet med skipskraner
Jørgenvåg grunnla selskapet Red Rock i 2009, mens han studerte kunstig intelligens og softwareprogrammering
ved Universitetet i Agder. Selskapet spesialiserte seg blant annet på å utvikle
automatiserte kranløsninger for skip gjennom selskapet Red Rock AS.
Mens
dette selskapet fortsetter med sine offensive planer innen marine og
offshore-segmentet, har Jørgenvåg det siste året hoppet av for å kanalisere all
energi inn i Hive Autonomy og en storstilt satsing inn mot fjernstyrte
løsninger til industri-, lager-, logistikk- og anleggsbransjen.
På
trappene står flere oppdrag for logistikkbransjen, som automatisering av
containerkranen i Moss Havn og automatisering av terminaltraktorer for ASKO som
skal benyttes til lasting og lossing av dagligvaregrossistens sjødroner mellom
Moss og Horten.
Med
sterke fagressurser ved hovedkontoret i Sørlandsparken i Kristiansand innen
mekatronikk, programmering og kunstig intelligens, er målet å kapre en
betydelig andel av markedskaka for den forventede økningen innen fjernstyrte og
autonome operasjoner i logistikk- og anleggssektoren. Selskapet håper nå at
vellykkede integrasjoner og gode kundecaser i det norske hjemmemarkedet også
vil bane vei for internasjonale leveranser.
- Det
er planen, ja. Vi har flere spennende prosjekter på gang, forteller Jørgenvåg
til Logistikk Inside.
Hive Autonomy ble stiftet i august 2022. Regnskapstallene for regnskapsåret 2022 viser dermed ikke noe historikk: