- Hver fjerde utlending registreres ikke
Alle tunge kjøretøy i Norge skal ha AutoPass-avtale. Likevel passerer hver fjerde utenlandske bil bommene uten at passeringen registreres.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det viser en undersøkelse gjennomført av Norges Lastebileierforbund (NLF).
Den 11. april 2016 publiserte Samferdselsdepartementet en pressemelding hvor det fremgikk at 97% av utenlandske tunge kjøretøy med AutoPass-avtale gjorde opp for seg og at innførsel av obligatorisk bombrikke ved tunge kjøretøy i Norge var en uforbeholden suksess.
- Vi stusset veldig over dette da det ikke stemte overens med tidligere funn, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.
Les også: Forundret over NLFs bombrikketall
Blinket ikke
NLF fikk stadig meldinger fra sine medlemmer om at utenlandske kjøretøy passerte bomstasjoner uten at det utløste et lyssignal i anlegget. Det indikerer enten manglende brikke, eller at kjøretøyets brikke mangler gyldig avtale.
For å gi en mer tydelig indikasjon på antallet utenlandske tunge kjøretøy som kjører uten gyldig AutoPass-avtale, ble det derfor iverksatt et omfattende dokumenteringsprosjekt hvor NLF dro ut til bomanleggene og filmet passeringer for å se om det utløses lyssignal eller ikke.
Det ble registrert totalt 298 passeringer med utenlandske vogntog ved fire forskjellige bomanlegg på Østlandet. Passeringene ble filmet med video; ett kamera registrerte lyssignal, ett kamera registrerte lastebilens opphav. I tillegg ble det tatt stillbilder av hvert enkelt kjøretøy for fotoanalyse av bombrikke i vindu.
Østeuropeere verst
24,5 prosent av samtlige utenlandske vogntog utløser ikke lyssignal i anleggene, ifølge NLF. Andelen passeringer uten lyssignal var høyest blant østeuropeiske kjøretøy (27,8%). Disse sto for 74,8% av det totale antallet bompasseringer, og 84,9% av alle passeringer uten lyssignal.
På bakgrunn av funnene har NLF sendt brev til vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
- Vi ønsker å få svar på hvorfor hver fjerde utenlandske lastebil ikke utløser lyssignal. Samtidig ønsker vi å vite hvorfor det oppgis forskjellige tall til NLF og Samferdselsdepartementet.
Mo har også et klart krav til myndighetene:
- Dette prosjektet har avdekket enda flere hull i systemet som utnyttes av utenlandske aktører. Det skaper stor skjevhet i konkurranseforholdene, samtidig som det forsvinner enorme summer fra statskassen i tapte bompenger. Hvis hver fjerde utenlandske lastebil kjører uten gyldig bombrikke, snakker vi potensielt om over hundre millioner kroner hvert år. Vi krever at AutoPass knyttes opp mot en kortløsning for å gjøre betalingen sikrere og mer forutsigbar. Det er i alle fall helt åpenbart at dagens løsning ikke er god nok.