Element Logic på plass i Frankrike
Nytt land, en milliard i omsetning og 40 prosent årlig vekst. Element Logic er definitivt et selskap i medvind.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra oktober 2019 har Element Logic vært i drift med et kontor i Chalon sur Saône i Frankrike, med Isabelle Bion som administrerende direktør med ansvar for forretningsutvikling og salg i Frankrike.
- Vi ser en klar vekst i Europa. Flere og flere selskaper ønsker å automatisere lagrene sine. Vi har den lengste erfaringen og de mest moderne og attraktive løsningene og er klare til den store veksten, sier Dag-Adler Blakseth, konsern direktør i Element Logic.
- Vi er veldig stolte av å kunngjøre åpningen av vårt kontor i Frankrike, og med Isabelles erfaring fra e-handelsvirksomhet og kunnskap om forsyningskjede og logistikk, er jeg overbevist om at vi vil få en sterk utvikling og at Frankrike vil være viktig for vår fremtidige vekst, sier Blakseth.
Det norske selskapet har manøvrert seg i front innen robotiserte lagerløsninger, og er en ledende leverandør av AutoStore-løsninger. Med en voldsom vekst i bruk av robotløsninger på lagre i Europa, treffer Kløfta-selskapet planken perfekt med sin intense ekspansjon.
Milliard
Selskapet ser for seg en årlig vekst på 40 prosent og skal passere den første milliarden i omsetning i løpet av 2020.
– Vi gikk inn i Nederland, Storbritannia og Polen i fjor, og regner med å gå inn i to til fire nye markeder i løpet av neste år, sier konsernsjef Dag-Adler Blakseth til Moderne Transport.
Nå er altså Frankrike «på plass». Isabelle Bion kommer fra DS Smith Packaging der hun var Key Account Manager i 5 år med ansvar for salg og forretningsutvikling og topp e-handels kunder i Frankrike. Hun har også flere års erfaring fra LGR-Packaging.
- I mine tidligere jobber har jeg alltid jobbet i et teknisk miljø og det er også det som tiltrekker meg med Element Logic. Med AutoStore har Element Logic optimalisert
lagerytelsen hos en rekke kunder i forskjellige bransjer og bevist at det representerer fremtidens lager. Med sine ekstreme evner innen plassbesparelser, høyhastighetskapasitet, fleksibilitet og skalerbarhet, ser vi frem til å hjelpe det franske markedet med å være mer effektiv og konkurransedyktig, sier Bion.
Stort marked
E-handelsmarkedet i Frankrike blomstrer og er nå rangert som det 3. største e-handelsmarkedet i Europa og det sjette største i verden.
- Som tallene indikerer har det vært en rask økning i online-salg i Frankrike de siste årene. I 2014 gikk rundt 37 millioner franskmenn på nettet for å handle, og nå er det mer enn 47 millioner. Med robotbaserte løsninger kan vi sikre våre kunder økt effektivitet, fleksibilitet og skalerbarhet. Løsningene våre passer perfekt til en dynamisk markedsplass som sikrer at de oppfyller dagens og fremtiden behov, sier Isabelle Bion.
Element Logic har i dag virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Benelux, Frankrike og Storbritannia og har identifisert cirka 500 potensielle kunder innenfor sine prioriterte segmenter de nærmeste årene.
– Vi har mange kunder som vokser, og mange kunder som allerede snuser på automatiserte lager. Markedet begynner virkelig å bli modent, og vi er klare til å kapitalisere på veksten vi allerede ser. Dette er både industrikunder og produksjonskunder, og typiske vekstbedrifter som får mer og mer logistikk å håndtere. De bør automatisere lagervirksomheten for å opprettholde og tilegne seg enda mer konkurransekraft, forklarer Blakseth.
Netthandel og arbeidskraft
Han trekker fram økt netthandel og ikke minst mangel på arbeidskraft som drivere i denne utviklingen.
– Det er vanskelig å beholde en stabil styrke lagermedarbeidere, det er ikke nødvendigvis kostnadene som er problemet. Da blir selskapene mer interessert i å erstatte arbeidsstyrken med roboter. Samtidig ser vi at de ekspansive kundene ikke sier opp folk, selv om de automatiserer, sier Blakseth.
Det er norskutviklede robotlagersystemet AutoStore som er kjernen i Element Logics virksomhet, men man kan ikke sitte stille i båten, om veksten skal fortsette. Nylig har de lansert helt ny robotarm som jobber sammen med både større roboter og mennesker.
Robotarm
Løsningen er bygget på Element Logics unike programvare og brukes sammen med AutoStore og det amerikanske selskapet RightHand Robotics. AutoStore-roboter kjører rundt og henter kasser, mens en helt ny robot-hånd plukker og sorterer gjenstander fra kassene i AutoStore-anlegget. Maskinlæring, automatisering og sømløs integrasjon med forretningssystemer gjør at lagerhåndteringen kan gå raskere og mer effektivt, og helt uten behov for pauser, ferier eller sykefravær.
– De nyeste robotløsningene kan kjøre over 99 prosent av tiden, og robotene skifter batteri selv, ved behov. Dette er en av fordelene som gjør at lagervirksomhet kan håndteres mye mer effektivt. Norske selskaper har vært tidlig ute med å ta i bruk robotiserte lager, blant annet fordi vi i Norge har høye kostnader. Vi har både høye leiekostnader for bygg, høye lønnskostnader og høye krav til kvalitet. Det driver oss til å tenke alternative løsninger og gir rom for innovasjon, sier Blakseth.
Robotarmen er markedsklar og ble i september vist fram på internlogistikkmessen IMHX i Birmingham, der Element-standen fikk mye oppmerksomhet både fra besøkende og presse.
– Det vi ikke vet er jo hvor stort det blir. Det er jo snakket om i årevis. Hva slags volum det blir gjenstår å se, men jo vanskeligere det blir å få tak i arbeidskraft, jo mer aktuell vil en slik løsning være, sier Blakseth.
Fin bunnlinje
Selv om det er i utlandet at Element Logic ser den største veksten, er det gode tall å finne også i hjemmemarkedet.
– Vi ser at terskelen for å bruke robotbasert teknologi synker. For 3–5 år siden trodde vi at markedet skulle flate ut i Norge, men i stedet ser vi en klar vekst. Flere og flere bedrifter ser på automatisering av lager. Vi har både lengst erfaring, og de mest moderne og attraktive løsningene. Vi er klare til å ta den store veksten som kommer, sier Blakseth.
Han forteller at omsetningen i Norge i år ser ut til å lande på i overkant av 190 millioner kroner, på linje med toppåret 2017. Det drives med god lønnsomhet i konsernet, og ifølge Blakseth vi man sitte igjen med et resultat på rundt ti prosent.
– Og det er vi fornøyde med, sier han.