Europeisk dagligvareleverandør «all inn» på AutoStore
Dagligvarer på nett øker kraftig, og Rohlik Group har satt av 400 millioner euro for å automatisere sine distribunaler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Rohlik Group er en av de raskt voksende aktørene innen dagligvarer på nett i Europa, med virksomheter i Tsjekkia, Ungarn, Østerrike og Tyskland, og passerte 300 millioner euro i omsetning i 2020.
Rask vekst og raske leveringskrav, gjør at Rohlik vil smøre forsyningslinjene sine, og har satt av 400 millioner euro til å modernisere sine nye og eksisterende distribusjonssentre. Det første de gjør er å investere i en AutoStore-installasjon ved sitt 7500 kvadratmeter store anlegg i München i Tyskland, der Rohlik Group driver under merkenavnet Knuspr.de.
Planen er at flere AutoStore-anlegg skal bygges i Rohlik Groups øvrige distribusjonssentre fremover mot 2025.
– Denne automatiseringen sørger for effektivitet som gir oss et forsprang på raske leveranser med den kvaliteten kundene våre krever, sier Ales Malucha, Chief Automation Officer i selskapet.
Rohlik Group sender ut flere hundre tusen produkter daglig, med peaker på over én million.
– Vi begynner nå med implementeringen av AutoStore-systemet for å finjustere den operasjonelle effektiviteten i hverdagen, sier Malucha.
AutoStore skal etter beregningene tredoble plukkeffektiviteten og gi 30 prosent økt lagringskapasitet ved distribusjonssenteret i München.
Det er den tyske avdelingen av den norske integratøren Element Logic som står for leveransen.
– Partnerskapet med Rohlik Group, en av Europas ledende nettbaserte dagligvareleverandører, samler to selskaper som setter pris på og har kunnskap om den nyeste teknologien og programvaren. Selskapene har lignende tankesett, som er en forutsetning for et vellykket partnerskap og kundetilfredshet, sier Michael Kawalier, salgsdirektør i Element Logic Germany.