Her skal AutoStore jobbe med nye løsninger og innovasjoner.

Herfra vil AutoStore revolusjonere hvordan vi handler

Dette sies å være en av Norges mest spennende bygninger.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Her skal vi utvikle fremtidens butikkløsninger – enten de ligger på Manhattan eller i Nedre Vats!

Det sier administrerende direktør i AutoStore, Karl Johan Lier.

I løpet av de siste månedene har AutoStore satt opp et høyteknologisk utviklingssenter på Karmøy.

Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore, håper ideene som klekkes ut i nybygget på Karmøy kan revolusjonere hvordan vi handler. .

Lagerbygningen er fylt opp med en kombinasjon av robotteknologi og infrastruktur for handelen som man ikke finner noe annet sted i verden. På Karmøy vil AutoStore kunne teste at de løsningene som utvikles for butikker og lagre over hele verden fungerer etter planen.

Her testes også hvordan robotene vil reagere i både varme og kalde omgivelser, hvordan oksygennivået endres når varer stables i det fleksible lagringssystemet til AutoStore eller hvordan et lager vil kunne reagere på jordskjelv og en rekke andre funksjoner.

– Vi identifiserte behovet for å teste løsninger under en rekke ulike situasjoner, men vi kunne ikke sette opp et testsenter for kalde omgivelser, et for varme, og samtidig et for en moderne butikkløsning, et for medisinsk lagring og så videre. Derfor satt vi opp et senter hvor vi kunne simulere ulike situasjoner og ulike behov, sier Lier.

Det tok bare syv måneder fra man oppdaget et behov til «AutoStore Innovation Hub» sto klar. Lier mener lagerbygningen på Karmøy for tiden må være en av Norges mest spennende bygninger.

AutoStore Innovation Hub på Karmøy sto klar bare noen måneder etter at ideen dukket opp.

– Vi er verdensledende på robotteknologi, og i dette markedet har vi ikke tid til å la prosessene dra ut i tid. Som teknologiselskap må vi identifisere behov, og sammen med våre partnere og kunder utvikle gode løsninger som kan fungere umiddelbart. Vi lever i en tid med eksponentiell utvikling på de fleste områder, og da må vi jo være i stand til å utvikle løsninger som ikke er utdaterte når de blir tatt i bruk, sier Lier.

Et område der AutoStore satser for fullt er såkalt «micro fulfillment». Det innebærer at kunden må få varen umiddelbart. Salget av henger av det, for kunden vil velge et annet produkt eller gå et annet sted om hen ikke får varen raskt.

Lier mener vi globalt kommer til å se store endringer i måten butikker, kjeder, kjøpesentre og netthandelen er organisert. Butikk, transport, lager og alt annet av logistikk vil kobles sammen på helt nye måter.

– Behovene vil variere fra butikk til butikk, og næring til næring. Vår fleksibilitet må gjøre merkevarene i stand til å effektivisere driften i tråd med sitt spesifikke behov, og for å få til dette må vi hele tiden teste og utvikle nye løsninger. Her kommer AutoStore Innovation hub til å spille en viktig rolle, sier Lier.

Powered by Labrador CMS