Boozt sitt lager i Ängeholm med verdens største AutoStore. Her er det levert verdens første Black Line-roboter.

Knalltall fra AutoStore

Det norske robotselskapet fortsatte sin imponerende vekst i 2019. Selv om covid-19 gjør at veksten ikke fortsetter i år, er ikke ledelsen bekymret for fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

AutoStore, som har hovedkontor i Nedre Vats i Rogaland, hadde i 2019 en omsetning på 195 millioner USD. Dette er en økning på 36 prosent sammenlignet med 2018 da tilsvarende tall var 144 millioner USD, opplyser selskapet i en pressemelding.

Justert EBITDA i 2019 endte på 108 millioner USD, sammenlignet med 75 millioner USD i 2018. Administrerende direktør i selskapet Karl Johan Lier er svært fornøyd med at selskapet klarer å skape slike verdier for eierne.

Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore, kan glede seg over solid vekst i 2019.

– 2019 var et solid år for AutoStore, med fortsatt høy vekst i våre markeder. Den underliggende trenden med stadig økende forbrukerkrav til automatiserte løsninger i varehandelen og en økende bruk av e-handel gjør at vi i AutoStore har troen på at årene fremover ser bra ut – selv om 2020 nok også for oss blir påvirket av Covid-19, sier Lier.

Solgte 104 anlegg

Han forteller at AutoStore ved utgangen av 2019 solgt 418 robotsystemer, hvorav 104 ble solgt i 2019. Systemene går i over 30 ulike land. AutoStore har satt opp lagre over hele verden. Blant kundene finner vi Siemens, Puma, Best Buy, Medline og Boozt.com.

– Vi står foran en revolusjon innen varehandel og logistikk som blir svært spennende for oss som selskap.

Karl Johan Lier, adm. dir. AutoStore

I 2020 opplever AutoStore ikke uventet en stagnasjon, som følge av covid-19. Lier forteller at investeringslysten til kundene er senket på kort sikt, og at selskapet ikke vil oppleve noen vekst i år. Likevel er han trygg på at selskapet på sikt kommer styrket ut av krisen, som følge av nye handelsmønstre.

- Det langsiktige trendbildet er at når flere nå beveger seg online så vil det kreve mer automasjon globalt. Vi ser at dagens penetrasjonsnivå på om lag 15% automatiserte lager ikke vil ikke være nok. Dette gjenspeiles, eksempelvis, at de store selskapene (e.g. Amazon) som allerede har mye automasjon nå må ansette enormt med folk for å levere på den økte etterspørselen inntil ytterligere automasjon er på plass, forklarer Lier.

– Vi står foran en revolusjon innen varehandel og logistikk som blir svært spennende for oss som selskap. Den teknologien vi allerede har utviklet vil kunne håndtere trenden Micro Fulfillment på en god måte.

AutoStore satser hardt på micro fulfillment. Her fra en i kjøpesenteret Icon Siam i Bangkok.

Ifølge Lier er trenden drevet av at forbrukerne ønsker flere valg når de handler, og man er oftere villige til å endre kjøpsmønster hvis man får mer for pengene, får bedre service eller opplever en mer sømløs handel.

– Micro Fulfillment representerer en av de største utfordringene for varehandelen. Får ikke kunden varen umiddelbart, eller etter meget kort tid, så kjøper man det et annet sted eller man kjøper et annet produkt. Å håndtere forbruksvarer og dagligvarer fra distribusjonssentre langt unna imøtekommer ikke kundenes behov og forventninger, sier Lier.

Åpnet flere avdelinger

I løpet av 2019 fikk AutoStore etablert flere salgskontorer, blant annet ett i Japan. Også i Tyskland, Frankrike, Storbritannia og USA er det tidligere etablert regionale salgskontorer. Arbeidet koordineres fra hovedkontoret i Nedre Vats, Rogaland. Ekspansjonen i AutoStore medfører at selskapet også har et økende antall ansatte ved kontoret i Oslo.

På veien har selskapet høstet internasjonal anerkjennelse og priser.

Lars Sæbø til høyre og Magne Hatteland til venstre mottok i desember prisen etter at AutoStore gikk til topps i European Business Awards

AutoStore gikk i desember 2019 helt til topps i European Business Awards som er en av verdens største næringslivskonkurranser. Høsten 2018 var de framhevet som ett av hundre selskaper i kåringen «Europe’s 100 digital champions» i regi av Financial Times og Google. I mars 2020 ble de igjen fremhevet som en av Europas mest spennende og fremgangsrike bedrifter i Europa av Financial Times.

Lier forklarer selv selskapets suksess med at man har hatt en sterk kultur forankret i et ønske om å skape en unik teknologi, samt at ledelsen i selskapet alltid har vært veldig målrettet i innovasjonsarbeidet.

– Selv om vi har hatt en kreativ skapertrang helt siden oppstarten, så har vi hatt fokus på hva vi skulle skape i andre enden. Slik er det fremdeles, og noen ganger har vi nesten glemt å feire seire. Vi har ikke for vane å henge diplomer på veggen, og jeg vet jeg snakker på vegne av hver eneste ansatt når jeg sier at vi alltid er mest opptatt av nye mål som ligger foran oss, konkluderer direktøren.

Powered by Labrador CMS