SVERIGE: Lastebiler i kø over Svinesundsbroen på vei inn i Sverige.

Ny veiavgift for lastebiler over 12 tonn i Sverige

MARS: Med virkning fra 25. mars vil veiavgiften for lastebiler legges om i Sverige. Den nye avgiften vil være Co₂-basert.

Publisert

Etter at de lovmessige prosessene for å endre den svenske veiavgiften er klar, blir den endret med virkning fra 25. mars til en CO₂-basert modell.

Mye har skjedd siden samarbeidet innen Eurovignette-systemet startet i 1998. En veiavgift betalt i ett land var da gyldig i seks land: Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Luxembourg.

Belgia og Tyskland forlot Eurovignette-klubben for flere år siden, og Danmark gjorde det samme ved årsskiftet. I likhet med Tyskland innførte Danmark da en avstandsbasert veiavgift som tar hensyn til både lastebilens Euro-klasse og CO₂-klasse basert på simuleringsverktøyet Vecto. Ifølge en komplisert beregningsmodell er de ulike verdiene til lastebilene avgjørende for om de oppnår de ulike stegene i beregningen som avgjør hvilken av de fem CO₂-klassene lastebilen havner i.

Enkelt sagt gir en bedre CO₂-klasse lavere veiavgift i land som Tyskland og Danmark. Fra 25. mars vil denne CO₂-baserte modellen også bli introdusert i Sverige.

En kilde i regjeringskontoret bekrefter overfor Trailer at alt nå er klart. Ettersom Luxembourg har ratifisert avtalen om endring av Eurovignette-samarbeidsavtalen, vil lovendringene som Riksdagen har vedtatt, tre i kraft 25. mars 2025.

Forskrift for ikrafttredelse er vedtatt og vil bli offentliggjort om kort tid. I tillegg til Euro-klassen finnes det også fem ulike CO₂-klasser.

For en tung Euro 6-kombinasjon er den årlige veiavgiften 1.274 euro (tilsvarer nesten 15.000 SEK) hvis lastebilen tilhører CO₂-klasse 1.

I CO₂-klasse 2 er prisen 1.146 euro, i klasse 3 koster det 987 euro, i klasse 4 er prisen 764 euro, og i klasse 5 er årskostnaden 319 euro. Konverteringene til SEK vil snart bli klare.

I klasse 5 kvalifiserer i prinsippet kun såkalte nullutslippskjøretøy, som elektriske og hydrogenbiler, siden maksgrensen er 1 g/km CO₂-utslipp i denne klassen. Andre klasseinndelinger avhenger av verdien som Vecto-simuleringsverktøyet produserer når chassisprodusentene legger inn et stort antall parametere. I tillegg til drivverket inkluderer dette faktorer som påvirker luft- og rullemotstanden samt informasjon om beregnet gjennomsnittslast for gjeldende chassiskonfigurasjon.

Denne «beregnede verdien» i gram CO₂ per tonn-km finnes i dag på de fleste nyere tunge lastebiler.

Norske biler

Avgiften gjelder for alle lastebiler over 12 tonn som benyttes til godstransport. Veiene som er avgiftsbelagte, er alle motorveier samt:

  • E4 mellom Uppsala og den finske grensen
  • E10 mellom Töre og den norske grensen
  • E12 mellom Holmsund og den norske grensen
  • E14 mellom Sundsvall og den norske grensen
  • E22 mellom Karlskrona og Norrköping
  • E65 mellom Svedala og Ystad

Avgiften kan, i tillegg til en årlig avgift, betales per dag, uke, måned eller år. Disse satsene er ennå ikke bestemt, men det antas at klasse 1 vil være omtrentlig som for en Euro 6-bil i CO₂-klasse 1. Det vil bli rimeligere jo høyere klasse bilen havner i, med de laveste kostnadene for klasse 5, som gjelder for elektriske- og hydrogenbiler.

Avgiften antas fortsatt å bli krevd inn via Eurovignette-portalen på ages.de.

Powered by Labrador CMS