Aviant skal fly mat til Stockholm-forstedene Gustavsberg og Värmdö - først fra Bastard Burgers.

Aviant-samarbeid med Foodora

Det norske droneselskapet Aviant samarbeider med Foodora i Stockholm, og leverer første burger denne uken.

Publisert Sist oppdatert

 Denne uken kunngjør droneselskapet et samarbeid med Foodora i Sverige, der Aviant skal frakte mat til innbyggere utenfor den svenske hovedstaden. Den første leveransen går fra Bastard Burgers og letter 14. Februar, opplyser Aviant i en pressemelding.

Oppsummert: Aviant og Foodora samarbeider om dronelevering i Sverige

  • Aviant har inngått et samarbeid med Foodora for å levere mat med droner utenfor Stockholm.
  • Prosjektet starter med leveranser i Värmdö og Gustavsberg, med planer om å utvide til flere områder.
  • Målet er å nå 200 leveringer per dag, og prosjektet har potensial til å øke omsetningen betydelig.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Dronene vil i førsteomgang levere i de svenske byene Värmdö og Gustavsberg, med planer om en gradvis utvidelse av leveringsområdene.

Lars Erik Fagernæs er medgründer og administrerende direktør i Aviant, og har gleder seg til å forsyne sultne svensker med burgere.

– Et av de største verdiforslagene for dronelevering er at man kan nå ut til de man ikke når med bakketransport. I Stockholm estimerer vi at det er snakk om 50.000 kunder som ikke har tilgang på Wolt eller Foodora. Basert på tilgjengelige tall tilsvarer dette mellom 30 og 70 millioner kroner i ekstra omsetning, sier Aviant-gründer Lars Erik Fagernæs til DN

Foodora Sverige omsetter for to-tre milliarder kroner i året og har finansielle muskler. Det har budsjett for å gjennomføre et år med et slikt prosjekt, opplyser Fagernæs. Dersom samarbeidet er en suksess, er planen å utvide.

Gjennom prosjektet skal Aviant etablere en baser utenfor Stockholm. Å drifte an slik base koster mellom én til to millioner kroner i året, anslår Fagernæs. Ifølge regelverket kan én person ha ansvar for 20 droner samtidig. Til å begynne med starter man opp med én drone, og på sikt ha fem i drift på en normal dag.

– Første bud blir å finne ut av blant annet støy og hvor mange leveringer vi klarer i løpet av en time, slik at vi får en mal når det kommer en eventuell oppskalering. I første omgang tipper jeg to eller tre leveringer i timen for én drone. Målet er å nå 200 leveringer per dag, sier Fagernæs.

Fire år for å få godkjenning

Fagernæs forteller at det har tatt fire år på å få på plass relevante tillatelser og regulatorisk rammeverk for prosjektet i den svenske hovedstaden.

Dronene vil bli brukt til levering av både mat og dagligvarer, og tjenesten er utviklet for å gjøre hverdagen enklere for kunder i områder hvor rask og enkel tilgang til varer er en prioritet. For å bruke tjenesten må kunden fylle ut et skjema, deretter verifiserer vi at leveringsadressen er kompatibel med droneleveranser i området.

- Vi har allerede gjennomført tusenvis av flyvninger i Norge og vet hvilken forskjell droneleveranser kan gjøre - spesielt for mennesker i mer avsidesliggende områder. Nå tar vi neste steg sammen med Foodora for å vise hvordan teknologi kan gi flere tilgang til rask, effektiv og bærekraftig matlevering, sier Lars Erik Fagernæs.

Tror på lønnsomhet

Tidligere forsøk med matlevering med droner, har ikke vist seg spesielt lønnsomme. Nå tror Aviant at de endelig kan lande forsvarlig også økonomisk.

- Dette tror vi vil fly, ikke bare bokstavelig, men også forretningsmessig. Her til lands har vi testet levering med droner i 2023 og med roboter i 2024. I Sverige går Foodora steget lengre med droner og starter med kommersiell drift av dronelevering. I Norge jobber vi videre med robotlevering og er på jakt etter samarbeidspartnere på Fornebu, sier Prashant Søeggard, administrerende direktør i Foodora Norge.

 

 

Powered by Labrador CMS