Denne uken kunngjør droneselskapet et samarbeid med Foodora
i Sverige, der Aviant skal frakte mat til innbyggere utenfor den svenske
hovedstaden. Den første leveransen går fra Bastard Burgers og letter 14.
Februar, opplyser Aviant i en pressemelding.
Oppsummert: Aviant og Foodora samarbeider om dronelevering i Sverige
Aviant har inngått et samarbeid med Foodora for å levere mat med droner utenfor Stockholm.
Prosjektet starter med leveranser i Värmdö og Gustavsberg, med planer om å utvide til flere områder.
Målet er å nå 200 leveringer per dag, og prosjektet har potensial til å øke omsetningen betydelig.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Dronene vil i førsteomgang levere i de svenske byene Värmdö
og Gustavsberg, med planer om en gradvis utvidelse av leveringsområdene.
Lars Erik Fagernæs er medgründer og administrerende direktør i Aviant, og har gleder seg til å forsyne sultne svensker med burgere.Foto: Atle Larsson
– Et av de største verdiforslagene for dronelevering er at
man kan nå ut til de man ikke når med bakketransport. I Stockholm estimerer vi
at det er snakk om 50.000 kunder som ikke har tilgang på Wolt eller Foodora.
Basert på tilgjengelige tall tilsvarer dette mellom 30 og 70 millioner kroner i
ekstra omsetning, sier Aviant-gründer Lars Erik Fagernæs til DN.
Foodora Sverige omsetter for to-tre milliarder kroner i året
og har finansielle muskler. Det har budsjett for å gjennomføre et år med et
slikt prosjekt, opplyser Fagernæs. Dersom samarbeidet er en suksess, er planen
å utvide.
Gjennom prosjektet skal Aviant etablere en baser utenfor
Stockholm. Å drifte an slik base koster mellom én til to millioner kroner i
året, anslår Fagernæs. Ifølge regelverket kan én person ha ansvar for 20 droner
samtidig. Til å begynne med starter man opp med én drone, og på sikt ha fem i
drift på en normal dag.
– Første bud blir å finne ut av blant annet støy og hvor
mange leveringer vi klarer i løpet av en time, slik at vi får en mal når det
kommer en eventuell oppskalering. I første omgang tipper jeg to eller tre
leveringer i timen for én drone. Målet er å nå 200 leveringer per dag, sier
Fagernæs.
Fire år for å få godkjenning
Fagernæs forteller at det har tatt fire år på å få på plass
relevante tillatelser og regulatorisk rammeverk for prosjektet i den svenske
hovedstaden.
Dronene vil bli brukt til levering av både mat og
dagligvarer, og tjenesten er utviklet for å gjøre hverdagen enklere for kunder
i områder hvor rask og enkel tilgang til varer er en prioritet. For å bruke
tjenesten må kunden fylle ut et skjema, deretter verifiserer vi at
leveringsadressen er kompatibel med droneleveranser i området.
- Vi har allerede gjennomført tusenvis av flyvninger i Norge
og vet hvilken forskjell droneleveranser kan gjøre - spesielt for mennesker i
mer avsidesliggende områder. Nå tar vi neste steg sammen med Foodora for å vise
hvordan teknologi kan gi flere tilgang til rask, effektiv og bærekraftig
matlevering, sier Lars Erik Fagernæs.
Tror på lønnsomhet
Tidligere forsøk med matlevering med droner, har ikke vist
seg spesielt lønnsomme. Nå tror Aviant at de endelig kan lande forsvarlig også
økonomisk.
- Dette tror vi vil fly, ikke bare bokstavelig, men også
forretningsmessig. Her til lands har vi testet levering med droner i 2023 og
med roboter i 2024. I Sverige går Foodora steget lengre med droner og starter
med kommersiell drift av dronelevering. I Norge jobber vi videre med
robotlevering og er på jakt etter samarbeidspartnere på Fornebu, sier Prashant
Søeggard, administrerende direktør i Foodora Norge.