Fraskriver seg godsansvar
– Avinor synes å frasi seg ansvaret for godstransporten på flyplassene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Statsselskapet vil ikke lenger levere tjenester innen sikkerhetskontroll av frakt og post på 40 lufthavner i Norge. Dette til tross for at man i en foregående prosess hadde kommet til enighet med hensyn til avgift på denne tjenesten.
Norske Flyspeditørers Forening mener dette er fraskrivelse av myndighetsansvar, og har sendt brev til statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet med oppfordring om oppklaring av saken.
I brevet heter det at denne saken er særdeles viktig for næringslivet, for flyselskapene og for logistikkbedriftene. Næringslivet tilknyttet distriktene er helt avhengig av tilgang til effektiv og hurtig transport.
Viktig gruppe
Flyspeditørene representerer en betydelig aktør innen norsk flyfrakt. Ikke minst innen laksefrakt som står for rundt en femtedel av inntektene for Emirates på ruten mellom Dubai og Oslo. Flyfrakt er en viktig inntektskilde for flyselskapene, spesielt de med lange ruter.
Ifølge Emirates Norges-sjef Terje Grue er de betydelige inntektene fra denne frakten en avgjørende faktor for at flyselskapet valgte å starte direkterute til Oslo i fjor.
- Grovt sett kan vi si at frakten står for rundt 20 prosent av inntektene på en rute som til Norge, sier Terje Grue til Aftenposten.
Enorme mengder
Flyselskapene frakter norsk laks i enorme mengder til Asia, Midtøsten og USA. Uten det norske lakseeventyret kunne vi ha vinket farvel til en stor del av de billige flybillettene.
Grue tror ikke flommen av billige billetter og et økende tilbud på interkontinentale flyruter fra Norge hadde vært mulig uten den enorme mengden norsk laks som flys inn til markedene i disse områdene.
Han er norsk sjef for et av verdens raskest voksende flyselskap, Emirates, som har sitt hovedkontor i Dubai. I september i fjor landet selskapets første rutefly på Gardermoen. Det går hver dag – hele året.
Fordelen med flyfrakt er selvsagt den raske transporten. Noen timer etter at varen er lastet inn i Oslo, kan den serveres på restaurantbordene eller i matbutikken på bestemmelsesstedet.
- Rekorden på én dag er 50 tonn, sier Grue.
I fjor ble det ekspedert 130.000 tonn frakt over Oslo Lufthavn, som er en av de få hovedflyplassene som opplevde vekst på dette området i Europa.
Det betyr 350 tonn frakt - hver eneste dag, året rundt. Det igjen tilsvarer sju fullastede vogntog.