Frakter sjømat direkte til Kina
Det slovakiske fraktselskapet Air Cargo Global startet torsdag sin nye direkte fraktrute mellom Gardermoen og Tianjin Binhai International Airport i Kina.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Flyselskapet skal operere ruten mellom Norges hovedflyplass og Tianjin, en by rundt 100 kilometer øst for Beijing. I første omgang skal ruten gå to ganger ukentlig, på torsdag og lørdag, med avgang fra Oslo lufthavn kl. 07.15.
- Vi har en målsetning om å øke til tre ukentlige avganger fra mars, om markedet responderer godt på den økte kapasiteten, sier Peter Scholten, kommersiell direktør for Air Cargo Global.
Satser i Norge
Det er etterspørselen etter fersk norsk sjømat som gjør at Air Cargo Global nå satser på Norge.
- Vi har inngått en avtale med Fish Forever, et stort kinesisk handelsselskap som har spesialisert seg på fisk. De tok kontakt og ønsket å se på muligheten for å importere fersk norsk sjømat direkte til Kina, fordi etterspørselen etter fersk fisk av høy kvalitet stadig øker i det kinesiske markedet, forklarer Scholten.
- Samtidig har vi hatt et godt samarbeid med Avinor som har hjulpet oss å få dette i havn. Det er vi veldig takknemlige for. Vi ser frem til å starte denne ruten som vi tror vil bli en suksess.
Scholten peker også på at fraktbalansen mellom Asia og Europa er jevnere nå enn tidligere.
- Tidligere gikk det meste av frakten med fly fra Asia til Europa. Men blant annet takket være frakt av norsk sjømat går det jevnere mengde frakt begge veier. Fra et forretningsståsted er det naturlig nok en god utvikling, sier han.
- Viktig for sjømatnæringen
Avinor ønsker å legge til rette for at den stadig voksende norske sjømatnæringen når ut til sine markeder på en rask og effektiv måte.
- Det er veldig gledelig at Air Cargo Global nå kan tilby direkte fraktkapasitet til Kina, et marked som har et økende behov for tilførsel av fersk norsk sjømat, sier Martin Langaas, direktør for flyfrakt ved Avinor.
- Med denne ruten bidrar vi til at norske eksportører får sine varer raskt og effektivt til sluttmarkedet, slik at sjømaten blir servert så fersk det lar seg gjøre. Det er viktig for sjømatnæringen, og vil bidra til økt verdiskaping i Norge.