Sjef for en global flyfraktarena
– Vi har flaskehalser. Men sjømatindustrien har også enorme muligheter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var en positiv Morten Würgler, sjef for flyfrakt i Schenker, som onsdag denne uken arrangerte selskapets tredje sjømatseminar i rekken på Gardermoen.
Over 150 sjømataktører, globale som nasjonale, var på plass da Schenkers flyfraktsjef fortalte om globale trender innen flyfrakt i sin åpningstale.
Würgler kunne fortelle at sjømat står for nærmere 90 prosent av flyfrakten ut fra Norge.
Krever stort engasjement
– Dette krever huber ute i Europa til å håndtere sjømateksporten, for økt kapasitet på Gardermoen er ingen løsning, understreket han.
Würgler viste til at sjømateksporten varierer fra måned til måned sammenliknet med kapasiteten.
- Det innebærer at mange av flyene ofte går halvfulle. Det er ingen god løsning, sa han.
Miljøvennlig
Würgler tror på reduksjon av CO2-utslipp fra flyfrakt som står for 1,3 prosent av utslippene i Norge, uten å senke kapasiteten.
Han fremhevet at mye avhenger av Avinor som må differensiere kostnader for nye og miljøvennlige fly, fremfor mer forurensende maskiner.
Brexit
– Det kan bidra til å nå regjeringens CO2-mål innen 2030, sa Würgler som også kom inn på Brexit som han tror vil påvirke frakten av sjømat, selv om han er svært usikker på utfallet.
– Men vi merker allerede endringer i markedet, understreket han.
Suksess
Morten Würgler har funnet suksessformelen til sjømatseminaret om flylogistikk av norsk sjømat. Årets sjømatseminar, det tredje i rekken, bekrefter at dette er en ny årlig møteplass som aktørene har savnet.
Med den enorme eksportveksten av sjømat har det vokst frem en ny milliardindustri innen fly-logistikk, hvor både rene fraktfly og passasjerfly brukes.
- Gjennom europeiske gateways klarer vi både tidseffektive og økonomiske løsninger. Det sikrer konkurransedyktige vilkår for norsk sjømat globalt, forteller en fremoverlent Morten Würgler.
Nå ser han frem til å ta fatt på planleggingen av Seafood Seminar 2020, som etter all sannsynlighet blir slått sammen med Schenker-forum i mai.
Qatar vant flyfrakt–kåring
Morten Würgler forteller også stolt om Schenkers nye flyfrakt-kåring.
Flyselskapet Qatar Airways er første vinner i kåringen av beste selskap for eksport av sjømat fra Norge.
– Vi har lansert en god motivasjonsfaktor for flyfraktselskapers videre virksomhet, og til beste for norsk sjømateksport, sier Würgler.
En positivt overrasket Jorunn Bodin i selskapet Nordic GSA mottok prisen på vegne av Qatar Airways på Schenkers sjømatseminar onsdag.
Würgler forteller at kåringen har sin basis i at Schenker sendte ut spørreskjema med ni spørsmål til norske sjømateksportører.
Flyselskapene Emirates og Thai var på topp tre sammen med Qatar Airways på de fleste spørsmålene i undersøkelsen til Schenker.
Qatar opererer ukentlig fire fraktfly og ti passasjerfly fra Oslo Lufthavn med Doha, Qatar som hoved-destinasjon.
Globalt knutepunkt
Oslo Lufthavn er den største fraktflyplassen i Nord-Europa og hub for 14 fraktflyselskap med ukentlige flygninger.
Det er på denne bakgrunnen at Worldwide Flight Services (WFS) vil drifte et nytt sjømatsenter på Gardermoen.
Sjømatsenteret skal ha en håndteringskapasitet på nærmere 250.000 tonn sjømat årlig.
– Senteret vil øke norsk sjømats konkurranseevne globalt og industrialisere håndteringen. Med en erfaren internasjonal handler som WFS mener vi at Oslo Lufthavn vil øke sin konkurransefortrinn som det foretrukne lastnavet i Nord-Europa, sier cargodirektør Martin Langaas i Avinor.
Han viser til at Norge står for halvparten av all luftfrakten i Norden.
John Batten, konserndirektør Cargo i WFS har uttalt følgende: - Som en av verdens ledende globale godshåndterere er vi glade for å utvide nettverket til Norge og Oslo Lufthavn. Sjømatindustrien er en unik mulighet for oss å dele vår erfaring og dyktighet i luftfrakthåndtering. Vi gleder oss til å åpne et dedikert anlegg på Oslo Lufthavn som er fullt tilpasset fremtidens behov i sjømatindustrien.