Terminerer terminalavtalen
Oslo Lufthavn og Avinor er sammen med Worldwide Flight Services (WFS) enige om å trekke seg fra en intensjonsavtalen om etablering av et sjømatsenter på Gardermoen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor høst inngikk de to selskapene en intensjonsavtale om bygging og drift av et nytt sjømatsenter for flyfrakt ved Oslo lufthavn. WFS og Avinor er nå enige om å terminere avtalen.
Lar seg ikke gjennomføre
I en pressemelding skriver Avinor at WFS har under prosjektutviklingen kommet med endringer som ikke lar seg implementere under det anskaffelsesregelverket Avinor må følge.
– Vi vil nå vurdere om, og hvordan, det best skal tilrettelegges for sjømateksport over Oslo lufthavn, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa.
Allerede i 2016 meldte Avinor om en samarbeidsavtale med de største eksportørene innen sjømatnæringen om å etablere et 15.000 kvadratmeter stort og verdensledende sjømatsenter for flyfrakt.
For liten kapasitet
Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor understreket den gang at flykapasiteten ut fra Norge ikke klarer å dekke opp for den økte etterspørselen etter fersk sjømat til Asia og Nord-Amerika.
Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden. Kun 30 prosent av dette går med fly ut fra Oslo Lufthavn, mens resten kjøres med lastebil ned til Europa for flyforbindelser til Asia og Nord Amerika.
- De største aktørene i norsk eksportnæring ønsker fremtidsrettede fasiliteter ved Oslo Lufthavn, som kan ivareta den fremtidige veksten, sikre topp kvalitet på produktet og legge enda bedre til rette for eksporten av norsk sjømat, ifølge Falk-Pedersen.
Har trua
Avinors fraktdirektør, Martin Langaas, fortalte nylig til Moderne Transport at den planlagte sjømatterminalen på Gardermoen skal bygges.
Sjømatterminalen ved Gardermoen er blitt kalt et luftslott, men Martin Langaas i Avinor forsikrer at anlegget vil bli bygget.
Les saken: – Selvfølgelig blir sjømatterminalen en realitet